خانه » اریک یوآن؛ یک عاشق مصمم
نیم رخ

اریک یوآن؛ یک عاشق مصمم

او خالق اپلیکیشن محبوب Zoom است.

احتمالا برای آنهایی که زندگی در دوره‌ی بدون موبایل‌های هوشمند و اپلیکیشن‌های کاربردی را تجربه کرده‌اند، این روزها همه چیز ساده‌تر است؛ خاصه برای عاشقی در راه دور. کافی‌ست برای آنکه درک بهتری از موقعیت داشته باشید، چشم‌هایتان را ببندید و تصور کنید که در اواخر دهه ۱۹۸۰ زندگی می‌کنید؛ در روزگاری که هنوز خبری از موبایل‌های هوشمند و اپلیکیشن‌های تماس تصویری نیست و فاصله شما تا کسی که قلب‌تان را تسخیر کرده، حداقل ده ساعت است. در چنین شرایطی، برای یک عاشق مصمم همه چیز مهیاست تا یک راه‌حل اساسی پیدا کند. «اریک یوآن» هم همین کار را کرد و ایده‌ای که در آن زمان در ذهنش نقش بست، حالا مردم جهان را به هم نزدیک‌تر کرده است؛ یک نرم‌افزار تماس تصویری که فاصله‌ها را از بین می‌برد. این روزها Zoom محبوب‌ترین پلتفرم ویدئو کنفرانس در جهان است و میزان استفاده از آن تا پایان فصل دوم سال جاری میلادی به بیش از دو تریلیون دقیقه رسیده.

در جستجوی گنج

بیست روز از ماه فوریه سال ۱۹۷۰ می‌گذشت که ستاره‌ی اریک یوآن در قلب چین و در شهر تایان درخشید. پدر و مادرش دو مهندس زمین‌شناسی بودند و شاید به همین خاطر همیشه کنجکاو بود و در جستجوی گنجی گمشده. نشانه‌های بلندپروازی یوآن از همان کودکی کم‌کم خودشان را نشان می‌دادند، به خصوص وقتی که در کلاس چهارم بود و نخاله‌های ساختمانی را جمع می‌کرد تا شاید بتواند از آنها مقداری مس بازیافت کند و بفروشد. یوآن از همان زمان به دنبال راه‌هایی برای زندگی راحت‌تر بود.

هفده ساله بود که به دانشگاه علوم و تکنولوژی شاندونگ رفت و مشغول تحصیل در رشته ریاضیات کاربردی در شاخه نرم‌افزار کامپیوتر شد. همان زمان بود که قلبش کیلومترها دورتر می‌تپید و مجبور بود برای دیدن دختر مورد علاقه‌اش، سختی سفر ده ساعته با قطار را به جان بخرد. این موضوع باعث شد به فکر راه بهتری برای دیدن «شری» بیفتد. از آنجایی که آن روزها درگیر مباحث درسی دانشگاه هم بود، به این نتیجه رسید که یک نرم‌افزار تماس تصویری طراحی کند. اما این ایده به مرحله عمل نرسید و یوآن دوره‌ی کارشناسی‌اش را به پایان رساند. او برای دوره‌ی کارشناسی ارشد به دانشگاه معدن و تکنولوژی پکن رفت و با الهام از پدر و مادرش، مهندسی زمین‌شناسی خواند؛ هر چند او بعدها و در سال ۲۰۰۶ تحصیلاتش در رشته برنامه‌های اجرایی را در دانشگاه استنفورد تکمیل کرد

مهاجرت به قلب تکنولوژی

در سال ۱۹۹۵ و زمانی که اریک یوآن مشغول تحصیل در دانشگاه پکن بود، برای شرکت در یک برنامه آموزشی به مدت چهار ماه به ژاپن رفت. همان زمان بیل گیتس برای سخنرانی در جمع دانشجویان ژاپنی به این کشور رفته بود. این دیدار به شدت یوآن را تحت تاثیر قرار داد، تا جایی که تصمیمش را گرفت و در سال ۱۹۹۷ به قلب تکنولوژی جهان یعنی سیلیکون‌ولی رفت. البته این مهاجرت چندان هم ساده نبود؛ در آن زمان او حتی نمی‌توانست به راحتی انگلیسی صحبت کند و نه بار هم برای گرفتن ویزا درخواست داده بود.

بالاخره اریک یوآن خودش را به آمریکا و سیلیکون‌ولی رساند. شاید خوش‌شانس بود که همان موقع به استخدام استارت‌آپ WebEx درآمد؛ یک شرکت توسعه‌دهنده اپلیکیشن‌های ویدئو کنفرانس و وب کنفرانس. یوآن یکی از بیست کارمند اول این شرکت بود و در سال ۲۰۰۷ که شرکت سیسکو آن را خرید، به سمت معاون بخش مهندسی این شرکت رسیده بود. او در سال ۲۰۱۱ ایده‌ی یک سیستم ویدئو کنفرانس مبتنی بر موبایل هوشمند را به مدیران سیسکو ارایه داد، اما وقتی آنها این ایده را رد کردند، از سیسکو بیرون آمد تا شرکت خودش را تاسیس کند.

زوم روی مدار کرونا

اریک یوآن شرکت ارتباطات تصویری Zoom را در سال ۲۰۱۱ راه‌اندازی کرد تا ایده‌ای که از هفده سالگی در سر داشت، رنگ واقعیت به خودش بگیرد. در نهایت نسخه‌ی بتای اپلیکیشن زوم با امکان استفاده‌ی پانزده شرکت‌کننده، در نیمه سال ۲۰۱۲ به صورت رسمی معرفی و منتشر شد. نرم‌افزاری که در ماه اول تنها چهار هزار کاربر داشت با شیوع ویروس کرونا و بیماری کووید-۱۹ با اقبال بی‌سابقه‌ای مواجه شد؛ تا جایی که تعداد کاربران آن تا پایان ماه فوریه سال ۲۰۲۰ به دو میلیون و ۲۲۰ هزار نفر رسید. بر اساس آخرین آمارها، تا ماه آوریل سال گذشته‌ی میلادی تعداد کاربران فعال روزانه‌ی این اپلیکیشن به بیش از ۳۰۰ میلیون نفر رسید. سهام شرکت زوم اما در سال ۲۰۱۹ برای اولین بار در بورس نیویورک عرضه شد تا اریک یوآن به باشگاه میلیاردرها بپیوندند. رشد نجومی زوم در دوره‌ی همه‌گیری باعث شد ارزش خالص دارایی‌های یوآن در ابتدای سپتامبر سال گذشته به ۴/۱۶ میلیارد دلار برسد که این رقم نسبت به ابتدای سال ۲۰۲۰ رشد ۳۶۰ درصدی داشت.

یک داستان بالیوودی

قصه‌ی عشق اریک یوآن آخر خوشی داشت؛ او توانست ایده خودش برای طراحی یک نرم‌افزار تماس تصویری را عملی کند و بالاخره وقتی بیست‌ودو ساله و دانشجوی دانشگاه پکن بود، با شری ازدواج کرد. آنها حالا سه فرزند دارند و در سانتاکلارا در کالیفرنیا زندگی می‌کنند. یوآن در سال ۲۰۰۷ تابعیت آمریکا را دریافت کرد. مجله تایم در سال ۲۰۲۰ او را به عنوان تاجر سال معرفی کرد و در فهرست صد فرد تاثیرگذار جهان قرار داد.

بیست پست آخر نیم رخ

مهدی

مهدی منصوری هستم. کارشناس حوزه نرم افزار و امنیت اطلاعات هستم. کارشناسی ارشد خودم را در رشته امنیت اطلاعات از دانشگاه مالک اشتر تهران گرفتم. هم اکنون در زمینه DevOPS مشغول هستم. و در زمان های ممکن در این سایت و چند سایت دیگه مطلب می گذارم

درباره نویسنده

مهدی

مهدی منصوری هستم. کارشناس حوزه نرم افزار و امنیت اطلاعات هستم. کارشناسی ارشد خودم را در رشته امنیت اطلاعات از دانشگاه مالک اشتر تهران گرفتم.
هم اکنون در زمینه DevOPS مشغول هستم. و در زمان های ممکن در این سایت و چند سایت دیگه مطلب می گذارم