خانه » جسیکا روزنورسل؛ مدیری با دغدغه‌های اجتماعی
نیم رخ

جسیکا روزنورسل؛ مدیری با دغدغه‌های اجتماعی

سال‌هاست که کمیسیون ارتباطات فدرال به عنوان یکی از مهم‌ترین آژانس‌های مستقل دولت ایالات متحده آمریکا، وظایف مربوط به تنظیم و اجرای مقررات ارتباطات رادیویی، پهنای باند و رقابت اپراتورها و ارایه‌دهندگان خدمات مخابراتی و اینترنتی را به عهده دارد. با این اوصاف بهترین گزینه برای ریاست این کمیسیون، حقوقدانی دقیق و جدی است که دغدغه‌های اجتماعی را به مسایل سیاسی ترجیح می‌دهد؛ تعریفی که بی‌شک «جسیکا روزنورسل» به خوبی در آن می‌گنجد.

هر چند او قرار بود عنوان اولین زن رئیس کمیسیون ارتباطات فدرال را در اختیار بگیرد، اما در نهایت به عنوان دومین زن بر صندلی ریاست این کمیسیون تکیه کرد. او گزینه‌ای مقبول و مورد توافق نمایندگان هر دو حزب آمریکاست؛ مدیری که علاوه بر باراک اوباما، توانست نظر دونالد ترامپ و جو بایدن را هم به خودش جلب کند.

فرزند ایالت قانون اساسی

جسیکا روزنورسل روز بیست‌ویکم ماه جولای سال 1971 در شهر وست هارتفورد در ایالت کانکتیکت به دنیا آمد؛ ایالتی که به خاطر ارایه اولین منشور قانون اساسی در آمریکای شمالی، به عنوان ایالت قانون اساسی شناخته می‌شود. شاید به همین خاطر هم بود که روزنورسل در نهایت از مدرسه‌ی حقوق دانشگاه نیویورک سر درآورد.

 فعالیت‌های او در کمیته‌ی تجارت، علوم و حمل‌ونقل مجلس سنای آمریکا و نقش موثرش در تنظیم و وضع قوانین، باعث شد تا نشریه معتبر پلیتیکو در سال 2012 او را به عنوان فردی بسیار هوشمند و جدی، در فهرست پنجاه سیاستمدار تاثیرگذار آینده قرار بدهد

اما پیش از آن و در سال 1993 به دانشگاه وسلین رفت و مدرک کارشناسی خودش را در رشته‌های اقتصاد و ادبیات زبان انگلیسی گرفت. با این حال، او تصمیم گرفت که برای ادامه‌ی تحصیل حقوق بخواند. پس راه مدرسه‌ی حقوق دانشگاه نیویورک را در پیش گرفت و در سال 1997 با مدرک دکترای حرفه‌ای حقوق، از آنجا فارغ‌التحصیل شد.

جسیکا روزنورسل به قوانین حوزه‌ی ارتباطات علاقمند بود و مطالعات گسترده‌ای در زمینه‌ی روش‌ها و ترفندهای حقوقی آن کرده بود. با این اوصاف، تعجبی نداشت که در سال 1999 به اداره‌ی رقابت وایرلاین که یکی از زیرمجموعه‌های کمیسیون ارتباطات فدرال است، پیوست. او در سال 2003 به طور مستقیم با «مایکل کاپس» کار می‌کرد که بعدها به ریاست این کمیسیون رسید. روزنورسل در سال 2007 به سمت مشاور ارشد کمیته‌ی تجارت، علوم و حمل‌ونقل مجلس سنای آمریکا انتخاب شد،

در حالی که پیش از آن هم در این سمت فعالیت کرده بود. فعالیت‌های او در این کمیته و نقش موثرش در تنظیم و وضع قوانین، باعث شد تا نشریه معتبر پلیتیکو در سال 2012 او را به عنوان فردی بسیار هوشمند و جدی، در فهرست پنجاه سیاستمدار تاثیرگذار آینده قرار بدهد. به این ترتیب بود که ریاست کمیته‌ی تجارت، علوم و حمل‌ونقل مجلس سنا در سال 2013، روزنورسل را گزینه‌ی مناسبی برای تصدی سمت اولین رئیس زن کمیسیون ارتباطات فدرال ارزیابی می‌کرد. این سمت اما در همان سال و به مدت چند ماه به «میگنون کلایبرن» رسید.

مدافع برابری و بی‌طرفی

با تمام این‌ها، اولین نامزدی جدی جسیکا روزنورسل برای ورود به کمیسیون ارتباطات فدرال به عنوان یکی از اعضای ارشد، در اکتبر سال 2011 و از سوی باراک اوباما مطرح شد. او در نهایت با چند ماه تاخیر در ماه می سال 2012 به جمع پنج عضو ارشد این کمیسیون راه یافت. روزنورسل یک بار دیگر برای حضور در این جایگاه از سوی رئیس‌جمهور اوباما معرفی شد و در ژوئن سال 2017 مشخص شد که دونالد ترامپ هم به باقی ماندن او در این جایگاه تمایل دارد. در نهایت اما او در ماه ژانویه امسال از سوی جو بایدن به عنوان رئیس و سرپرست موقت کمیسیون ارتباطات فدرال انتخاب شد تا بالاخره به عنوان دومین زن بر صندلی ریاست این کمیسیون تکیه کند. جسیکا روزنورسل حالا ریاست اجلاس مشترک خدمات مخابراتی پیشرفته‌ی دولت فدرال را هم به عهده دارد که در واقع برای ایجاد فضای تبادل نظر میان کمیسیون ارتباطات فدرال، قانونگذاران دولتی و مقامات محلی و منطقه‌ای درباره بکارگیری امکانات مخابراتی پیشرفته، شکل گرفته است.
روزنورسل حتی پیش از تکیه بر صندلی ریاست کمیسیون ارتباطات فدرال و به عنوان عضو ارشد این کمیسیون هم اقدامات مهمی را از جمله الزام رعایت قانون بی‌طرفی شبکه با طبقه‌بندی ارایه‌دهندگان خدمات اینترنتی، لغو امتیاز دسترسی مقامات به اینترنت پرسرعت برای ایجاد فضای رقابتی بیشتر، تغییر تعریف فنی اینترنت پرسرعت از مبنای 4 مگابیت بر ثانیه به 25 مگابیت بر ثانیه و البته استفاده از کمک هزینه دسترسی به اینترنت برای افراد کم‌درآمد در کارنامه‌اش داشت.

او بعد از رسیدن به ریاست این کمیسیون و در ماه مارس سال جاری میلادی هم برنامه‌ای را برای صدور جرایم سنگین علیه شرکت‌ها و نهادهایی ارایه داد که از سرویس‌های تماس‌های اتوماتیک و خودکار استفاده می‌کنند. روزنورسل درباره بی‌طرفی شبکه هم گفته است: «ما نمی‌توانیم یک اینترنت دو لایه داشته باشیم که خطوط پرسرعت آن در اختیار عده‌ای از خواص باشد. کسی نمی‌تواند به ما بگوید که چطور و کجا می‌توانیم آنلاین بشویم. ما به هیچ طرحی برای انسداد، اعمال محدودیت یا اولویت‌بندی برای تضعیف شبکه اینترنت نیازی نداریم.»
جسیکا روزنورسل که دو فرزند دارد، احتمالا بیش از هر کدام از روسای پیشین کمیسیون ارتباطات فدرال درباره تغییر سیاست‌ آموزشی برای ارتباط مدارس و کتابخانه‌ها به اینترنت پرسرعت، احساس نیاز کرده است.

او در همین راستا برای اولین بار عبارت «شکاف تکلیف مدرسه» را بکار برد تا توجه مسئولان را به نیاز دانش‌آموزان به آنلاین بودن برای انجام تکالیف در خارج از مدرسه، جلب کند. روزنورسل از طرح‌های اجتماعی مختلفی برای بهبود زیرساخت‌های ارتباطی به خصوص برای برقراری تماس‌های اضطراری با گوشی‌های موبایل و اختصاص شبکه‌های اینترنت بی‌سیم برای کارمندان نهادهای ارایه‌دهنده خدمات اورژانسی، هم حمایت کرده است. او حالا همراه با همسر و دو فرزندش در شهر محل کمیسیون ارتباطات فدرال، یعنی واشنگتن دی‌سی، زندگی می‌کند.

بیست پست آخر نیم رخ

مهدی

مهدی منصوری هستم. کارشناس حوزه نرم افزار و امنیت اطلاعات هستم. کارشناسی ارشد خودم را در رشته امنیت اطلاعات از دانشگاه مالک اشتر تهران گرفتم. هم اکنون در زمینه DevOPS مشغول هستم. و در زمان های ممکن در این سایت و چند سایت دیگه مطلب می گذارم

تگ ها

درباره نویسنده

مهدی

مهدی منصوری هستم. کارشناس حوزه نرم افزار و امنیت اطلاعات هستم. کارشناسی ارشد خودم را در رشته امنیت اطلاعات از دانشگاه مالک اشتر تهران گرفتم.
هم اکنون در زمینه DevOPS مشغول هستم. و در زمان های ممکن در این سایت و چند سایت دیگه مطلب می گذارم

افزودن نظر

برای ارسال نظر اینجا را کلیک کنید