خانه » Nala یک جایگزین مناسب برای apt در اوبونتو
مقاله

Nala یک جایگزین مناسب برای apt در اوبونتو

هر توزیع لینوکس مبتنی بر دبیان (شامل اوبونتو) از apt استفاده می کند. به نقل از ویکی‌پدیا، apt  با «بازیابی خودکار، پیکربندی و نصب بسته‌های نرم‌افزاری، مدیریت نرم‌افزار در لینوکس را به بهترین شکل ممکن انجام می‌دهد. Nala یک جایگزین front-end رایگان و متن باز برای apt است. nala می‌تواند (تقریباً) هر کاری که apt انجام دهد را البته با کمی امکانات بیشتر انجام دهد.

اگر بخواهید به‌روزرسانی‌ها را بررسی کنید، سیستم‌عامل خود را ارتقا دهید یا نرم‌افزاری را از مخزن توزیع خود نصب کنید، apt این امکان را به شما می‌دهد که این کار را سریع، آسان و نسبتاً ایمن انجام دهید.

اما در این نوشتار قرار نیست راجب به apt و مزایای آن صحبت کنیم بلکه می‌خواهیم در مورد یکی از جدیدترین و بهترین جایگزین‌های آن یعنی Nala صحبت کنیم.

خط فرمان nala در اوبونتو

Nala یک جایگزین front-end رایگان و متن باز برای apt است. nala می‌تواند (تقریباً) هر کاری که apt انجام دهد را البته با کمی امکانات بیشتر انجام دهد.

برخی از ویژگی‌های خط فرمان nala:

  • parallel downloads: پشتیبانی از دانلودهای موازی (که نصب برنامه‌ها را سریع‌تر می‌کند)
  • history featureکه بسیار جذاب و تعاملی هستند (یعنی به سرعت می‌توانید در مورد install های اخیر اطلاعات بیشتری کسب کنید و در صورت نیاز آن‌ها را لغو کنید)
  • fastest mirror: دارای سه mirror را برای دریافت به‌روزرسانی‌ها است.

اما دلیل اصلی استفاده از nala ظاهر بسیار جذاب آن است.

nala همان apt است اما زیباتر!

اول از همه بیایید دستوری را اجرا کنیم که اکثر ما ده‌ها هزار بار آن را تایپ کرده‌ایم:  یک  apt install ساده برای bpytop package

من این فرمان را اجرا می‌کنم، apt  لیست بسته‌های خود را می‌خواند، وابستگی‌ها را شناسایی و فهرست می‌کند، بسته‌های پیشنهادی را که ممکن است دوست داشته باشید (و البته به ندرت مورد توجه است) را ذکر می‌کند و در نهایت با تأیید لیست بسته‌های جدید برای نصب، آن را کامل می کند.

با دستور  y خطوط طولانی‌ای به عنوان apt روی صفحه ظاهر می‌شود و همه چیز را دانلود، باز و نصب می‌کند:

خب تا این‌جا که خیلی خوب است و تقریبا همه کسانی که در هر مقطعی از اوبونتو استفاده کرده‌اند، با این فرمان آشنایی دارند. حالا تمرین را با استفاده از Nala تکرار می‌کنم.

sudo nala install bpytop

تفاوت چشمگیری ایجاد شد! این طور نیست؟

به جای آن خطوط در هم و برهم، nala به اطلاعات اجازه تنفس می‌دهد. بین خطوط، فاصله می‌اندازد. به متن ساختار می دهد. حاوی تقسیم کننده‌ها و سرفصل‌ها و زیر عنوان‌ها است. همچنین از رنگ، نوارهای پیشرفت و  انیمیشن برای جذابیت هر چه بیشتر بهره می‌برد.

در اصل این شانس را به ما می‌دهد که واقعا بفهمیم چه اتفاقی روی صفحه می‌افتد.

هر کسی که در خط فرمان احساس ناراحتی کند، رویکرد نالا را برای انسان خواناتر، قابل تجزیه‌تر، منظم‌تر، و در نتیجه اطمینان بخش تر می‌یابد.

همانطور که گفته شد، nala با اکثر دستورات  apt  سازگار است. فقط کافی است  apt را با nala جایگزین کنید تا دستورات مورد نظر خود با ظاهری بسیار جذاب‌تر اجرا کنید.

نالا چند ویژگی منحصر به فرد هم دارد که با اجرای nala --help  می‌توانید همه آن‌ها را کشف کنید. به عنوان مثال:

  • sudo nala fetch:  برای پیدا کردن سریع‌ترین mirror ها
  • nala history:  برای مشاهده دستورهای اخیر
  • nala history info: برای مشاهده اطلاعات بیشتر در مورد history event

آموزش نصب nala در اوبونتو

یکی دیگر از دلایل جایگزینی نالا به جای apt، نصب بسیار ساده آن است و خوشبختانه می‌توانید آن را در کنار apt استفاده کنید. یعنی برای امتحان کردنش احتیاج به حذف چیزی ندارید.

اگر از Ubuntu 22.04 LTS یا نسخه‌های جدیدتر استفاده می‌کنید، این دستور apt را برای نصب nala از مخزن اوبونتو اجرا کنید:

sudo apt install nala

با اجرای این دستور، نالا به سادگی نصب می‌شود. تمام این مراحل را می‌توانید در سرور مجازی لینوکس هم انجام دهید.

سخن پایانی

Nala خط فرمانی زیبا، مدرن و کارآمد است که از لحاظ بصری تجربه کاربری فوق‌العاده‌ای را برای شما به ارمغان می‌آورد. در صورتی که از آن استفاده کرده‌اید لطفا تجربیات خود را در قسمت نظرات همین پست با ما به اشتراک بگذارید. دستور مورد علاقه شما در لینوکس چیست؟

مهدی

مهدی منصوری هستم. کارشناس حوزه نرم افزار و امنیت اطلاعات هستم. کارشناسی ارشد خودم را در رشته امنیت اطلاعات از دانشگاه مالک اشتر تهران گرفتم. هم اکنون در زمینه DevOPS مشغول هستم. و در زمان های ممکن در این سایت و چند سایت دیگه مطلب می گذارم

درباره نویسنده

مهدی

مهدی منصوری هستم. کارشناس حوزه نرم افزار و امنیت اطلاعات هستم. کارشناسی ارشد خودم را در رشته امنیت اطلاعات از دانشگاه مالک اشتر تهران گرفتم.
هم اکنون در زمینه DevOPS مشغول هستم. و در زمان های ممکن در این سایت و چند سایت دیگه مطلب می گذارم

افزودن نظر

برای ارسال نظر اینجا را کلیک کنید