خانه » PDF چیست و چند فرمت پی دی اف داریم
مقاله

PDF چیست و چند فرمت پی دی اف داریم

نیازی نیست که شما در حوزه تکنولوژی فعالیت کرده باشید اگر دانشجو، کارمند یا معلم هستید حتماً نام فرمت PDF را شنیده و با آن کار کرده اید. پی دی اف یک فرمت ایده آل و استاندارد جهانی است که می توانید با آن اسناد و مدارک مختلفی را جا به جا کنید. با گسترش کتاب های الکترونیکی استفاده از این فرمت بیشتر از گذشته قابل استفاده شده است. اکنون بهتر است این فرمت محبوب را بیشتر بشناسیم و با انواع آن آشنا شویم.

PDF مخفف چیست؟

PDF مخفف عبارت Portable Document Format است که توسط شرکت Adobe ایجاد شد. فایل های PDF می توانند حاوی متن، تصویر، صدا، ویدئو و عناصر تعاملی مانند لینک های قابل کلیک باشد. فرمت پی دی اف به کاربران امکان می دهد اسناد را به روشی ساده و قابل اعتماد ایجاد و منتقل کنند. باتوجه به تطبیق پذیری PDF می توان آن را در هر پلتفرمی به اشتراک گذاشت و صرف نظر از نرم افزار، سخت افزار یا هر سیستم عاملی که کاربر از آن استفاده می کند می توان آن را اجرا و مشاهده کرد.

چرا از فایل های PDF استفاده کنیم؟

فرض کنید یک مقاله در Microsoft Word ایجاد کرده اید و آن را به عنوان یک فایل DOCX به اشتراک می گذارید، تا زمانی که همه مایکروسافت ورد را روی رایانه خود نصب نکرده باشند نمی توان مقاله ذخیره شده را مشاهده کرد و از آنجایی که قرار است اسناد Word ویرایش شوند این احتمال وجود دارد که قسمتی از قالب بندی متن در سند ما تغییر کند.

فایل های پی دی اف عمدتاً برای مشاهده هستند نه ویرایش. یکی از دلایل محبوبیت آن این است که می توان قالب بندی سند را حفظ کرد که باعث می شود آن را به اشتراک بگذارند و به آن ها کمک می کند در هر دستگاهی یکسان به نظر برسند. اشتراک گذاری یک سند به عنوان فایل PDF به شما کمک می کند تا اطمینان حاصل کنید که همه می توانند آن را همانطور که می خواهید مشاهده کنند.

آیا می توانیم یک فایل PDF را ویرایش کنیم؟

فایل های PDF برای ویرایش ساخته نشده اند اما می توانید با استفاده از Adobe Acrobat Pro یک پی دی اف را ویرایش کنید. ویرایش PDF با استفاده از پلتفرم های دیگر به جز Adobe تا حدودی پیچیده است. وقتی می گوییم ویراش منظور ما این است که می توان تمام عناصر اصلی مانند متن، تصاویر، جدول ها و سایر عناصری که ممکن است در یک سند باشد را تغییر دهیم. برنامه های آنلاین ابزارهایی را در اختیارمان می گذارند که به ما وعده ویرایش آنلاین سند پی دی اف را می دهد اما این ابزارها قدرت بالایی ندارند و تنها می توانید با آن ها یک تصویر کوچک یا یک متن کوتاه را به فایل PDF اضافه کنید.

فرمت های مختلف فایل PDF

چندین فرمت پی دی اف وجود دارد که هر کدام برای هدف خاصی طراحی شده اند بنابراین دانستن اینکه از کدام یک استفاده کنید به شما کمک می کند محتوا را به طور هدفمند تری انتقل دهید. در اینجا چهار فرمت مهم فایل PDF و کارهایی که هرکدام می توانند انجام دهند آورده شده است.

فرمت PDF/E

E در PDF/E برای رسیدگی به مسائل مهندسی استفاده می شود و از رسانه های تعاملی مانند انیمیشن ها و تصاویر سه بعدی پشتیبانی می کند.

فرمت PDF/UA

استاندارد UA به گونه ای طراحی شده است که اطلاعات موجود در یک فایل PDF را برای همه از جمله افراد دارای معلولیت مانند اختلال بینایی در دسترس قرار می دهد.

فرمت PDF/X

PDF/X با در نظر گرفتن نیازهای خاص صنایع چاپ و انتشارات توسعه یافته است. این برنامه از جاسازی اطلاعات گرافیکی مانند فونت، تصاویر و نمایه های رنگی به گونه ای پشتیبانی می کند از تغییرات در حین چاپ جلوگیری می کند.

فرمت PDF/VT

PDF/VT از پروفایل های رنگی، لایه ها و داده های قابل تنظیم پشتیبانی می کند و می توان از آن برای ایجاد اسناد تجاری مانند صورت حساب های بانکی استفاده کرد.

مهدی

مهدی منصوری هستم. کارشناس حوزه نرم افزار و امنیت اطلاعات هستم. کارشناسی ارشد خودم را در رشته امنیت اطلاعات از دانشگاه مالک اشتر تهران گرفتم. هم اکنون در زمینه DevOPS مشغول هستم. و در زمان های ممکن در این سایت و چند سایت دیگه مطلب می گذارم

تگ ها

درباره نویسنده

مهدی

مهدی منصوری هستم. کارشناس حوزه نرم افزار و امنیت اطلاعات هستم. کارشناسی ارشد خودم را در رشته امنیت اطلاعات از دانشگاه مالک اشتر تهران گرفتم.
هم اکنون در زمینه DevOPS مشغول هستم. و در زمان های ممکن در این سایت و چند سایت دیگه مطلب می گذارم

افزودن نظر

برای ارسال نظر اینجا را کلیک کنید