خانه » راهنمای استفاده از پاوربانک
گجت ها و ابزار جانبی

راهنمای استفاده از پاوربانک

استفاده از پاوربانک‌ها امروزه به یک امری طبیعی بین کاربران گوشی‌های موبایل، تبلت و حتی بعضی از لپ تاپ‌ها تبدیل شده است. اما برای استفاده از پاور بانک‌ها نیاز است که نکاتی را رعایت کنیم تا پاوربانک ما بهترین بازدهی را داشته باشد. ما در این مقاله سعی بر این داریم که نکاتی در برای نحوه شارژ کردن، نوع استفاده، نگهداری، ظرفیت اصلی و … را بیان کنیم.

پاوربانک‌ها محصولاتی هستند که به ما کمک می‌کنند تا دستگاه‌های خود را در زمان نیاز شارژ کنیم. اولین نکته در این مورد خرید پاوربانک از برندهای معتبر است. شما باید پاور بانکی تهیه کنید که دارای استانداردهای ایمنی مانند جلوگیری شارژ بیش از حد، جریان بیش از حد، حفاظت از اتصال کوتاه و … باشد. رعایت این نکته باعث طول عمر بیشتر پاوربانک‌ها خواهد شد. در ادامه توضیحات بیشتری در این مورد خواهیم داد.
امروزه انواع مختلفی از پاوربانک برای شارژ دستگاه‌های الکترونیکی ما ساخته شده که دارای ظرفیت و  توان‌های متفاوتی هستند. اما کار اصلی تمام این پاوربانک‌ها یک چیز بوده آن هم شارژ کردن دستگاه‌های مختلف مانند گوشی موبایل، تبلت و … است. اما نکاتی برای استفاده از پاوربانک‌ها وجود داشته که با دانستن آن شما می‌توانید از پاوربانک خود بهترین کاربری را داشته باشید. ما در ادامه به نحوه شارژ کردن، استفاده، نگهداری، شارژ اولیه، طرفیت اصلی و نکات مهم درباره‌ی پاوربانک خواهیم پرداخت.

شارژ کردن پاوربانک

بیشتر پاوربانک‌ها دارای یک نمایشگر و یا نشانگر LED بر روی بدنه ی خود می‌باشند که به شما میزان شارژ باقی مانده باتری پاوربانک را نشان می‌دهند. در هنگامی که باتری پاور بانک شما رو به اتمام است نیاز است که آن را به شارژ متصل کنید. شما می‌توانید زمانی که شارژ پاور بانک ۵۰ درصد (حتی بیشتر و یا کمتر) بود آن را به شارژ متصل کنید؛ اما بهتر است در زمانی آن را به شارژ متصل کنید که شارژ آن رو به اتمام است. چون عمر پاوربانک‌ها به تعداد دفعاتی که آن را شارژ میکنید بستگی دارد. پس بهتر است تا حد امکان زمانی که باتری پاوربانک رو به اتمام است آن را شارژ مجدد کنید.
نکته بعدی در هنگام شارژ پاوربانک‌ها استفاده از کابل و آداپتور سازگار با پاوربانک شما است؛ معمولا در بسته بندی پاوربانک‌ها کابل وجود دارد که بهتر است با آن پاوربانک خود را شارژ کنید. اما در آداپتوری که برای شارژ پاوربانک استفاده می‌شود باید سازگار با توان ورودی و شدت جریان ورودی پاور بانک باشد تا بهترین شکل ممکن پاوربانک شارژ شود.
نکته بعدی در شارژ پاوربانک اتصال به منبع برق است؛ شما می‌توانید پاوربانک خود را با پریز برق و یا اتصال به کامپیوتر و لپ تاپ شارژ کنید. توصیه ما به شما این بوده که پاوربانک‌های خود را با اتصال به پریزهای برق شارژ کرده و از شارژ پاوربانک با لپ تاپ و یا کامپیوتر دوری کنید، چون شدت جریان خروجی این دستگاه‌ها از شدت جریان خروجی پریز برق پایین‌تر بوده که باعث می‌شود پاوربانک‌ها به صورت کامل شارژ نشده و یا به کندی شارژ خواهند شد. بعلاوه امکان دارد این نوع شارژ (شارژ با کامپیوتر و لپ تاپ) به پاوربانک شما در طولانی مدت آسیب وارد کند.
نکته دیگر جدا کردن پاوربانک در زمان پر شدن باتری از منبع برق است. در داخل دفترچه راهنمای پاوربانک‌ها زمان پر شدن کامل پاوربانک‌ها وجود داشته که با کمک آن می‌توانید زمان حدودی پر شدن پاور بانک را دانسته و با توجه به این زمان پاور بانک را از منبع برق جدا کنید. چون که شارژ بیش از حد پاوربانک باعث آسیب به باتری آن و کم شدن عمر پاوربانک خواهد شد.

نحوه استفاده کردن و نگهداری از پاوربانک

شاید فکر کنید که استفاده از پاوربانک کار آسانی بوده و فقط باید آن را برای شارژ به دستگاه‌های خود متصل کنید؛ اما باید در نظر داشته باشید که نحوه استفاده و نگهداری درست از پاوربانک‌ها بر سلامت و طول عمر آن بسیار تاثیر گذار است.
همانطور که در قسمت بالای گفتیم یکی از نکات مهم در هنگام استفاده از پاوربانک استفاده از کابل و آداپتور اصلی و سازگار با شدت جریان و توان پاوربانک است؛ تا حد امکان از استفاده از کابل و آداپتورهای فیک و غیر اصل بپرهیزید. چون استفاده از کابل و آداپتور غیر اصل باعث آسیب به پاوربانک و حتی گوشی موبایل شما خواهد شد. در صورت خرابی و یا گم شدن کابل اصلی شارژر پاوربانک حتما یک کابل با کیفیت و سازگار با توان و شدت جریان پاوربانک خود تهیه کنید.
مسئله دیگر استفاده نکردن از پاور بانک هنگام شارژ پاور بانک است. توصیه ما به شما این بوده که به هیچ عنوان در هنگام شارژ پاوربانک از آن برای شارژ دستگاه‌های خود استفاده نکنید. چون این کار باعث آسیب رسیدن به باتری پاوربانک شده و در نتیجه عمر آن کاهش پیدا خواهد کرد. در اول این مقاله گفتیم که خرید پاوربانک از برندهای معتبر بسیار حائز اهمیت است؛ علت این توصیه هم داشتن استانداردهای ایمنی مانند جلوگیری شارژ بیش از حد، جریان بیش از حد، حفاظت از اتصال کوتاه، جلوگیری از گرمای بیش از حد و … می‌باشد. این استانداردها باعث حفظ باتری و طول عمر بیشتر پاوربانک‌ها خواهد شد.
نکته دیگر برای طول عمر پاوربانک‌ها استفاده و نگهداری از آن‌ها در دمای مناسب است. شما نباید پاوربانک خود را در دمای پایین (صفر و زیر صفر) و یا دمای بالا (۴۵ تا ۵۰ درجه) استفاده کنید. پاوربانک‌ها را زیر نور خورشید و در معرض گرما قرار ندهید؛ چون بالا بودن دما باعث کم شدن طول عمر و اتصال کوتاه داخلی شده در نتیجه خرابی و حتی آتش سوزی پاوربانک در پی دارد. نکته آخر در نگهداری پاوربانک‌ها دور کردن این محصولات از آب و رطوبت است.

شارژ اولیه پاوربانک به چه صورت است؟

شارژ اولیه پاوربانک‌ها بسیار مهم بوده و زمان شارژ اولیه هر پاوربانک نیز متفاوت است. بیشتر پاور بانک‌ها در بسته بندی خود یک دفترچه راهنما داشته که در آن به توضیح این مطلب پرداخته اند. بهتر است نکات اشاره شده در دفترچه راهنما را مطالعه و رعایت کنید.
توجه داشته باشید که برای شارژ اول پاوربانک‌ها زمان بیشتری نسبت به دفعات بعدی صرف خواهد شود. این زمان حدود ۵ تا ۱۵ درصد بیشتر از دفعات بعدی خواهد بود. برای مثال اگر یک پاور بانک برای پر شدن نیاز به دو ساعت شارژ دارد، برای بار اول نیاز است که حدود دو ساعت نیم در شارژ باشد. مقدار زمان مورده نیاز برای پر شدن شارژ پاوربانک‌ها اصولا در دفترچه راهنما آن ذکر شده است. اگر این مقدار را پیدا نکردید به راحتی و با یک سرچ در اینترنت می‌توانید زمان پر شدن پاوربانک خود را جستجو و پیدا کنید. توجه داشته باشید مدت زمان شارژ پاوربانک‌ها متناسب با ظرفیت آن می‌باشد و هر چقدر ظرفیت پاوربانک بالاتر باشد زمان شارژ آن نیز بیشتر خواهد بود.
نکته دیگر استفاده از کابل اصلی داخل بسته بندی برای شارژ اول (و شارژ‌های بعدی) پاور بانک است. استفاده از کابل اصلی و آداپتور سازگار با توان و شدت جریان پاوربانک از نکات مهم در هنگام شارژ پاوربانک‌ها خواهد بود که باعث حفظ سلامتی و طول عمر بیشتر پاوربانک‌ها می‌شود.

ظرفیت اصلی پاوربانک چگونه نمایان می‌شود؟

شاید تا الان دیده باشید که ظرفیت واقعی یک پاوربانک کمتر از ظرفیت اعلامی آن باشد. برای مثال یک پاوربانک ۱۰۰۰۰ میلی آمپر، باتری یک گوشی ۴۵۰۰ میلی آمپر را نمی‌تواند دو بار کامل شارژ کند.
در وهله اول ظرفیت اعلامی پاوربانک‌ها مقدار انرژی ذخیره شده در پاوربانک بوده و با مقدار انرژی که به شما ارائه می‌دهند کمی متفاوت است؛ علت این امر را به شما توضیح خواهیم داد. بر اثر فعل انفعالات رخ داده داخل پاور، گرمای تولید می‌شود که باعث از بین رفتن مقداری از انرژی پاوربانک می‌شود. البته این مقدار زیاد نبوده ولی در ظرفیت خروجی پاوربانک مقداری تاثیر خواهد داشت. نکته دیگر در اعلام ظرفیت پاوربانک‌ها ولتاژ اعلامی آن می‌باشد. معمولا ظرفیت اعلامی با ولتاژ ۳.۶ ولت اعلام می‌شود؛ اما گوشی‌های موبایل برای شارژ نیاز به ولتاژ ۵ ولت دارند. پس برای شارژ نیاز است این ولتاژ (۳.۶ ولت) به ولتاژ بالاتر (۵ ولت) تبدیل شود که همین امر باعث تفاوت ظرفیت اسمی با ظرفیت اصلی پاوربانک‌ها می‌شود. بعضی شرکت‌ها بر روی خود پاوربانک (قسمت توضیحات) علاوه بر ظرفیت اسمی ظرفیت اصلی را نیز درج می‌کنند. شما می‌توانید با کم کردن ۲۵ تا ۳۰ درصد از ظرفیت پاوربانک، ظرفیت اصلی پاوربانک خود را به دست بیاورید. برای مثال اگر ۲۵ درصد از ظرفیت یک پاوربانک ۲۰۰۰۰ میلی آمپر ساعت کم کنیم، ظرفیت اصلی این پاوربانک حدود ۱۵۰۰۰ میلی آمپر ساعت خواهد بود.

مهدی

مهدی منصوری هستم. کارشناس حوزه نرم افزار و امنیت اطلاعات هستم. کارشناسی ارشد خودم را در رشته امنیت اطلاعات از دانشگاه مالک اشتر تهران گرفتم. هم اکنون در زمینه DevOPS مشغول هستم. و در زمان های ممکن در این سایت و چند سایت دیگه مطلب می گذارم

درباره نویسنده

مهدی

مهدی منصوری هستم. کارشناس حوزه نرم افزار و امنیت اطلاعات هستم. کارشناسی ارشد خودم را در رشته امنیت اطلاعات از دانشگاه مالک اشتر تهران گرفتم.
هم اکنون در زمینه DevOPS مشغول هستم. و در زمان های ممکن در این سایت و چند سایت دیگه مطلب می گذارم

افزودن نظر

برای ارسال نظر اینجا را کلیک کنید