خانه » آیچا اِوِنز؛ ملکه‌ی صنعت خودروهای خودران
نیم رخ

آیچا اِوِنز؛ ملکه‌ی صنعت خودروهای خودران

او مدیرعامل شرکت Zoox است

کسی چه می‌داند که دخترکی مهاجر، چه رویایی در سر دارد؛ خاصه اگر رنجیده از وطن و در سودای آسایش، راهی موطن جدیدی شده باشد. با این همه اگر دخترک جهان آینده‌ای را تصور کند که در آن به شکلی جدی تاثیرگذار خواهد بود، چه بسا نقطه‌ای مهم از خودش به جا بگذارد؛ نقطه‌ای برجسته که تا همیشه درخشان است. «آیچا اِوِنز» که در کودکی مهاجرت را تجربه کرد، به شدت با «ماری کوری» همذات‌پنداری می‌کرد و آرزو داشت روزی به یک زن موثر در صنعت تکنولوژی تبدیل شود. او حالا بر همان قله‌ای ایستاده که سال‌ها انتظارش را کشید و برای رسیدن به آن بسیار تلاش کرد. اونز این روزها به عنوان اولین زن سیاه‌پوست جهان شناخته می‌شود که مدیریت یک شرکت سازنده خودروهای خودران را به عهده دارد؛ شرکتی که به گفته‌ی او قرار است جهان را تغییر بدهد.

مهاجری در شرکت اینتل

آیچا اونز در سال ۱۹۶۹ در کشور سنگال متولد شد؛ نُه سال بعد از آن که این کشور از سلطه فرانسه بیرون آمد و طعم استقلال را چشید. با این حال مسیر سرنوشت او همچنان از پاریس می‌گذشت. شاید به همین خاطر هم بود که در همان سال‌های کودکی همراه با خانواده به فرانسه مهاجرت کرد تا شاید در موطن دیگری اکسیر آسایش را بیابد. زندگی به عنوان یک مهاجر در پاریس باعث شد تا با درکی بهتر و واقعی‌تر، روزگار «ماری کوری» را مرور کند؛ دانشمندی لهستانی‌الاصل که او هم به فرانسه مهاجرت کرد و تنها زنی در جهان بود که توانست دو بار جایزه نوبل را از آن خود کند. اما گویا پاریس آخرین مقصد اونز نبود؛ او یک بار دیگر بار مهاجرت را به دوش کشید و این بار راهی آمریکا شد. در آنجا به دانشگاه جرج واشینگتن در شهر واشینگتن رفت و در سال ۱۹۹۶ با مدرک کارشناسی مهندسی کامپیوتر از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شد. در همین زمان بود که اونز آرزوی حضوری پررنگ و موثر در دنیای تکنولوژی را در سر می‌پروراند.

اولین تجربه کاری اونز در شرکت Rockwell Semiconductor رقم خورد که تولیدکننده پردازنده‌های نیمه‌رسانا و توسعه‌دهنده نرم‌افزار است. بعد از آن بود که در دو شرکت Conexant و Skyworks Solutions با حوزه کاری مشابه، مشغول به کار شد. با این همه اما ورود اونز به شرکت اینتل در سال ۲۰۰۶، نقطه عطف زندگی او بود. آیچا اونز به مدت دوازده سال در بزرگ‌ترین تولیدکننده تراشه دنیا حضور داشت و به طور خاص در زمینه مهندسی پروژه‌های بی‌سیم مورد استفاده در تکنولوژی‌هایی مانند بلوتوث، وایرلس لَن و ۵G فعالیت می‌کرد. او در سال ۲۰۱۳ به سرپرستی بخش ارتباطات و دستگاه‌ها را رسید و در این بخش مدیریت بیش از هفت هزار کارمند را به عهده داشت. عملکرد مفید اونز در این بخش باعث شد تا در سال ۲۰۱۷ ارتقا پیدا کرده و به عنوان مدیر ارشد استراتژی اینتل انتخاب شود. در همین سمت بود که اونز در جلسه رسیدگی به شکایت اینتل علیه کوآلکام در محل کمیسیون تجارت فدرال حاضر شد و با استناد به دلایل مختلفی ثابت کرد که فعالیت‌های تجاری شرکت رقیب ناعادلانه و مخالف قوانین ضدانحصارطلبی بوده است.

مدیری بلندپرواز و تاثیرگذار

اونز در سال ۲۰۱۹ و بعد از بیش از یک دهه حضور موثر در اینتل، به عنوان مدیرعامل جدید شرکت Zoox انتخاب و معرفی شد؛ شرکتی سازنده خودروهای خودران که در سال ۲۰۱۴ تاسیس شده بود. این شرکت در آخرین روزهای سال ۲۰۱۸ به عنوان اولین شرکت در آمریکا، اجازه ارایه خدمات حمل‌ونقل عمومی با خودروهای خودران را دریافت کرده بود.

با این اوصاف هم بود که به دنبال مدیری بلندپرواز، باانگیزه و کاربلد بود تا بتواند در این بازار رقابتی حضور پررنگ‌تری را تجربه کند. اونز از ماه فوریه سال ۲۰۱۹ به Zoox پیوست تا به این ترتیب اولین زن آفریقایی- آمریکایی باشد که بر صندلی مدیرعاملی یک شرکت سازنده خودروهای خودران تکیه می‌کند. در همان یک سال اول حضور اونز در Zoox، این شرکت توانست با جذب سرمایه بیشتر، شاهد رشد ارزش بازار خود باشد. در نهایت در ماه ژوئن سال ۲۰۲۰ بود که شرکت بزرگ آمازون پیشنهاد خرید Zoox را مطرح کرد و اونز تمام هماهنگی‌های لازم برای انجام این خرید ۳/۱ میلیارد دلاری را انجام داد. بعضی تحلیل‌گران معتقد بودند که تصمیم اونز برای انجام این خرید به دنبال بلندپروازی‌ها و تمایل او به استفاده از حق اختراعات متعدد آمازون بوده است. اونز حتی بعد از خرید Zoox توسط آمازون هم این شرکت را به عنوان یک کسب‌وکار مستقل مدیریت کرده است.

حالا Zoox در محاصره رقبای بزرگی مانند Waymo متعلق به شرکت آلفابت، Cruise متعلق به شرکت جنرال موتورز و Argo AI با حمایت دو شرکت فورد و فولکس واگن، توانسته با مدیریت اونز به یکی از اولین شرکت‌های سازنده خودروهای خودران جهان تبدیل شود که قرار است به زودی تاکسی خودران را روانه خیابان‌های ایالات متحده کند. آیچا اونز در مراسم رونمایی از تاکسی خودران L۵ این شرکت اعلام کرد که قرار است این تاکسی ابتدا به خیابان‌های لاس‌وگاس بیاید. او همچنین گفت: «هر چند این مرحله سخت بود، اما حالا واقعا شرکت ما در جایگاهی قرار دارد که می‌تواند جهان پیرامونش را تغییر بدهد.»

آیچا اونز حالا یکی از اعضای ارشد موسسه زنان و تکنولوژی AnitaB. org است و در زمان اوج همه‌گیری بیماری کووید-۱۹ در جمع امضاکنندگان نامه سرگشاده رهبران سیلیکون‌ولی برای مخالفت با تعصب نژادی علیه آمریکایی‌های چینی‌تبار، قرار داشت. او در سال ۲۰۱۹ در فهرست مجله بیزینس اینسایدر از افرادی قرار گرفت که تجارت حمل‌ونقل را متحول می‌کنند. اونز عضو تالار مشاهیر دانشگاه جرج واشینگتن است و در سال ۲۰۲۱ در فهرست مجله فوربس از پنجاه فرد تاثیرگذار بالای پنجاه سال جهان قرار گرفت.

مهدی

مهدی منصوری هستم. کارشناس حوزه نرم افزار و امنیت اطلاعات هستم. کارشناسی ارشد خودم را در رشته امنیت اطلاعات از دانشگاه مالک اشتر تهران گرفتم. هم اکنون در زمینه DevOPS مشغول هستم. و در زمان های ممکن در این سایت و چند سایت دیگه مطلب می گذارم

تگ ها

درباره نویسنده

مهدی

مهدی منصوری هستم. کارشناس حوزه نرم افزار و امنیت اطلاعات هستم. کارشناسی ارشد خودم را در رشته امنیت اطلاعات از دانشگاه مالک اشتر تهران گرفتم.
هم اکنون در زمینه DevOPS مشغول هستم. و در زمان های ممکن در این سایت و چند سایت دیگه مطلب می گذارم

افزودن نظر

برای ارسال نظر اینجا را کلیک کنید