خانه » آیا هوش مصنوعی منجر به خلق دنیایی ترسناک می‌شود؟
اخبار

آیا هوش مصنوعی منجر به خلق دنیایی ترسناک می‌شود؟

شاید یکی از جدیدترین چیزهای ترسناکی که وارد دنیای بشری شده و حتی ممکن است روزی علت پایان تمدن باشد، هوش مصنوعی باشد.

فناوری جدیدی که روز به روز توسعه می‌باید و وارد حوزه‌های مختلف می‌شود؛ و این اتفاقی است که می‌توان نگران‌کننده و البته ترسناک باشد. البته هوش مصنوعی، در شکل خوش‌خیم و مفید خود، برای خلق آثار هنری، موسیقی، حتی نوشتن استفاده می‌شود و قطعا می‌تواند به افزایش گردش کار در بسیاری از صنایع کمک کند.

همچنین می‌توان از آن برای ایجاد تصاویر و فیلم‌های جعلی و خبرهایی نادرست استفاده کرد که می‌تواند در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شود و اطلاعات نادرست و خطرناک‌ را به سمت عموم سرازیرکند.

اما ماجرا زمانی ترسناک می‌شود که بخواهند از این فناوری برای تغییر جهان استفاده کنند و از آن برای شکل دادن به درک مردم از رویدادهای جهان بهره ببرند. در واقع، هوش مصنوعی این پتانسیل را دارد که تشخیص واقعی یا جعلی بودن رویدادها را برای شهروندانی که اخبار را مشاهده می‌کنند، سخت کند. چنین ظرفیتی، درها را برای سوءاستفاده از آن به عنوان قدرتمندترین سلاح تبلیغاتی تاریخ باز می‌کند.

جفری هینتون، از چهره‌های شاخص در حوزه هوش مصنوعی، اخیراً از سمت خود در گوگل استعفا داد تا بتواند آزادانه‌تر در مورد خطراتی که این فناوری می‌تواند ایجاد کند، صحبت کند. وی در مصاحبه‌ای با نیویورک تایمز گفت کار سختی است که بتوان استفاده بازیگران بد از این فناوری برای کارهای بد جلوگیری کرد.

هینتون افزود با گسترش عکس‌ها، فیلم‌ها و متن‌های تولید شده توسط هوش مصنوعی، افراد عادی دیگر نمی‌توانند بفهمند چه چیزی درست است.

به بیانی دیگر، سوءاستفاده از این فناوری کار سختی نیست؛ برای مثل، اگر دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا، توانایی استفاده از هوش مصنوعی را در مبارزات انتخاباتی خود برای لغو نتایج انتخابات ریاست جمهوری داشت، می‌توانست تصاویرو اطلاعات را به نحوی با هوش مصنوعی دستکاری و ارائه دهد، که تشخیص دروغ گفتن او غیرممکن باشد؛ هوش مصنوعی از چنین قدرتی برخوردار است.

اما این اتفاق فقط محدود به ترامپ نمی‌شود. باید دید که چگونه هوش مصنوعی توسط افرادی که قوانین «سبز» را ترویج می‌کنند استفاده می‌شود؟ یا گروه‌ها و سازمان‌ها چگونه از هوش مصنوعی برای جلب حمایت مردم استفاده می‌کنند؟ یا اینکه چگونه دولت‌های خارجی از هوش مصنوعی برای «حمله» به رسانه‌های اجتماعی و برای تأثیرگذاری بر افکار عمومی‌استفاده می‌کنند؟

با توجه به موارد فوق، ممکن است شما نیز به این موضوع بیندیشید که بشریت به قوانینی برای کنترل استفاده از هوش مصنوعی نیاز دارد. اگرچه چنین انتظاری درست است اما ما انواع و اقسام قوانینی داریم که کسی بدان‌ها عمل نمی‌کند و فقط قانونگذاران به آن توجه دارند.

برای یک فرد بی‌وجدان و یا به اصطلاح بازیگر بد، مهم نیست که قانون چه می‌گوید؛ او در سوءاستفاده از این فناوری برای شکل‌دهی به افکار عمومی‌تردید نخواهد کرد. درست همانند فردی که برای انجام کارهای سوء خود قوانین را نادیده می‌گیرد.

بشریت این روزها آنقدر مشغول ایجاد دنیایی با فناوری پیشرفته است که حتی برای بررسی عواقب آنچه ایجاد می‌کند، توقف و تفکر نمی‌کند. ما در پرتگاه دنیایی هستیم که تحت سیطره کامپیوترهای کوانتومی‌و هوش مصنوعی خواهد بود که این ترکیب، وحشتناک است.

هرچند اگر این فناوری در دست افراد اخلاق مدار قرار گیرد، درهایی را به روی افزایش درک ما خواهد گشود که در طول تاریخ برای بشر بسته بوده است. یا اینکه با کمک این فناوری می‌توان به اکتشافات شگفت انگیزی دست یافت، اما با دانستن این موضوع که هوش مصنوعی می‌تواند توسط افرادی که دروغگو، کلاهبردار، دزد و جنایتکار هستند نیز مورد استفاده قرار گیرد، ممکن است آن را حذف و فراموش کنیم.

هینتون در مصاحبه خود به نیویورک تایمز گفت: مردم در حال حاضر به سختی می‌توانند حقیقت را از دروغ تشخیص دهند. همه ما تمایل داریم هر چیزی را که با تعصبات ما موافق است باور کنیم. زمینه استفاده گسترده از هوش مصنوعی برای فریب مردم ایجاد شده و اکنون با آینده ای روبرو هستیم که در آن حقیقت و تشخیص آن پیچیده تر خواهد شد.

مهدی

مهدی منصوری هستم. کارشناس حوزه نرم افزار و امنیت اطلاعات هستم. کارشناسی ارشد خودم را در رشته امنیت اطلاعات از دانشگاه مالک اشتر تهران گرفتم. هم اکنون در زمینه DevOPS مشغول هستم. و در زمان های ممکن در این سایت و چند سایت دیگه مطلب می گذارم

درباره نویسنده

مهدی

مهدی منصوری هستم. کارشناس حوزه نرم افزار و امنیت اطلاعات هستم. کارشناسی ارشد خودم را در رشته امنیت اطلاعات از دانشگاه مالک اشتر تهران گرفتم.
هم اکنون در زمینه DevOPS مشغول هستم. و در زمان های ممکن در این سایت و چند سایت دیگه مطلب می گذارم

افزودن نظر

برای ارسال نظر اینجا را کلیک کنید