خانه » جن‌سن هوآنگ؛ یک مدیر هدفمند
نیم رخ

جن‌سن هوآنگ؛ یک مدیر هدفمند

او هم‌بنیانگذار و مدیرعامل شرکت انویدیا است. در تقویم هر سال، یک روز به نام هر کدام از ما خورده است؛ روزی که در آن متولد شده‌ایم و قرار است مبنای سن‌مان باشد تا به همین بهانه هر سال یک شمع بیشتر فوت کنیم و البته قبل از آن آرزوی تازه‌ای را در دل مرور کنیم. احتمالا «جن‌سن هوآنگ» هم وقتی می‌خواست شمع تولد سی سالگی‌اش را فوت کند، آرزو کرد که بتواند مدیر خوب و تاثیرگذاری برای «انویدیا» (Nvidia) تازه تاسیس باشد؛ شرکتی که درست در همان روز راه‌اندازی شد و حالا ارزشمندترین تراشه‌ساز آمریکا به حساب می‌آید. مدیریت هدفمند و درست هوآنگ در طول این سال‌ها نه تنها انویدیا را به رقیبی جدی برای بزرگ‌ترین تراشه‌سازهای جهان تبدیل کرد، بلکه نام او را در فهرست‌های بسیار مهمی ماندگار کرد. هوآنگ که به تازگی در فهرست مجله تایم از تاثیرگذارترین افراد جهان قرار گرفته است، به زودی بالاترین نشان افتخار صنعت تراشه را هم دریافت ‌می‌کند.

طراح جوان پردازنده‌های AMD

جن‌سن هوآنگ قبل از آنکه مهندس و کارآفرینی آمریکایی باشد، مهاجری با ریشه‌ی تایوانی است. او در هفدهم فوریه سال 1963 در تایوان به دنیا آمد، اما وقتی نه ساله بود همراه با خانواده‌اش به آمریکا مهاجرت کرد. آنها در منطقه‌ای کم جمعیت به نام آنیدا در ایالت اورگن ساکن شدند و او برای تحصیل در دبیرستان به شهر بزرگ پورتلند رفت. سپس هوآنگ به دانشگاه ایالتی اورگن رفت و مدرک مهندسی الکترونیکش را در سال 1984 از این دانشگاه گرفت. او اما برای ادامه تحصیل راهی دانشگاه استنفورد شد و مدرک کارشناسی ارشدش را درهمین رشته و در سال 1992 گرفت. سال‌های حضور در استنفورد، فرصت خوبی برای آشنایی هوآنگ با فعالان صنعت تکنولوژی بود. به این ترتیب بود که بلافاصله بعد از پایان دوره تحصیلاتش به شرکت LSI Corporation رفت و در آنجا به عنوان یکی از مدیران میانی مشغول به کار شد. این شرکت در زمینه طراحی تراشه‌های نیمه‌رسانا و نرم‌افزارهای ذخیره‌سازی و شبکه فعال بود و بعدها در سال 2014 توسط شرکت Broadcom خریده شد. اما هوآنگ در این شرکت ماندگار نشد و کمی بعد به عنوان طراح میکروپردازنده به شرکت بزرگ AMD رفت.

قانون هوآنگ

تجربه‌ی کار در AMD آنقدر ناب و مفید بود که جرقه‌ی راه‌اندازی یک شرکت تراشه‌سازی را در ذهن هوآنگ زد. با این اوصاف بود که هوآنگ در ماه فوریه سال 1993، تولد سی سالگی‌اش را همزمان با تولد شرکت انویدیا جشن گرفت. او این شرکت را با همکاری یک مهندس کامپیوتر و یک مهندس الکترونیک دیگر تاسیس کرد، اما از همان ابتدا مدیرعامل و رئیس هیات مدیره آن شد. انویدیا با مدیریت هوآنگ در سال 1999 وارد بورس شد و هوآنگ 6/3 درصد از سهام آن را در اختیار گرفت. او در سال 2007 با درآمد سالانه 6/24 میلیون دلاری در فهرست مجله فوربس از پردرآمدترین مدیرعامل‌های جهان قرار گرفت و جایگاه شصت‌ویکم را به خودش اختصاص داد.

حالا انویدیا با ارزش بازار 555 میلیارد دلاری، ارزشمندترین شرکت تراشه‌سازی آمریکاست و با غول‌هایی مانند اینتل و کوآلکام رقابت می‌کند. این شرکت پیشگام صنعت تراشه‌های گرافیکی و تکنولوژی هوش مصنوعی است؛ تا جایی که جن‌سن هوآنگ در سال 2018 قانونی را در برابر قانون مور ارایه داد. در حالی که بر اساس قانون مور، عملکرد تراشه‌ها در هر دو سال دو برابر می‌شود؛ قانون هوآنگ نشان می‌دهد که پیشرفت‌های تکنولوژیکی در تراشه‌های گرافیکی با سرعت بسیار بیشتری اتفاق می‌افتند و به این ترتیب عملکرد این تراشه‌ها در هر دو سال بسیار بیشتر از دو برابر می‌شود.

مدیری محبوب و نوع‌دوست

مدیریت و فعالیت‌های جن‌سن هوآنگ در این سال‌ها توجهات زیادی را جلب کرد و تقدیر و جوایز زیادی را برای او به همراه آورد. شبکه خدمات حرفه‌ای Ernst & Young در سال 1999 عنوان کارآفرین سال در حوزه های‌تک را به او داد. او در همین سال جایزه مدیریت مهندسی Epstein را از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی گرفت و به عنوان همکار فارغ‌التحصیل دانشگاه ایالتی اورگن هم انتخاب شد. او در سال 2007 جایزه رهبر تجاری پیشرو را از بنیاد آموزشی سیلیکون‌ولی دریافت کرد و در سال 2009 از دانشگاه اورگن دکترای افتخاری گرفت. مجله فورچون در سال 2017 هوآنگ را به عنوان کارآفرین سال انتخاب کرد.

او در سال 2018 در فهرست پنجاه فرد تاثیرگذار در حوزه رایانش لبه، قرار گرفت و یک سال بعد مجله هاروارد بیزینس ریویو، او را به عنوان بهترین مدیرعامل جهان انتخاب کرد. دانشگاه ملی تایوان در سال 2020 به هوآنگ دکترای افتخاری داد و در ماه گذشته بنیاد صنعت پردازنده‌های نیمه‌رسانا اعلام کرد که در ماه نوامبر بالاترین نشان افتخار صنعت تراشه را به او اهدا می‌کند.

جن‌سن هوآنگ بخش قابل‌توجهی از ثروتش را صرف امور خیریه و انسان‌دوستانه کرده و بیشتر به ساخت مراکز آموزشی و خوابگاه‌های دانشجویی اختصاص داده است. هوآنگ با همسرش لوری در آزمایشگاه مهندسی دانشگاه اورگن آشنا شد و حالا همراه با او و دو فرزندشان در کالیفرنیا زندگی می‌کند.

بیست پست آخر نیم رخ

مهدی

مهدی منصوری هستم. کارشناس حوزه نرم افزار و امنیت اطلاعات هستم. کارشناسی ارشد خودم را در رشته امنیت اطلاعات از دانشگاه مالک اشتر تهران گرفتم. هم اکنون در زمینه DevOPS مشغول هستم. و در زمان های ممکن در این سایت و چند سایت دیگه مطلب می گذارم

درباره نویسنده

مهدی

مهدی منصوری هستم. کارشناس حوزه نرم افزار و امنیت اطلاعات هستم. کارشناسی ارشد خودم را در رشته امنیت اطلاعات از دانشگاه مالک اشتر تهران گرفتم.
هم اکنون در زمینه DevOPS مشغول هستم. و در زمان های ممکن در این سایت و چند سایت دیگه مطلب می گذارم

افزودن نظر

برای ارسال نظر اینجا را کلیک کنید