خانه » پت جلسینگر؛ ناخدای جدید اینتل
نیم رخ

پت جلسینگر؛ ناخدای جدید اینتل

وقتی باد موافق وزیدن بگیرد، ناخدا – هر قدر هم کم‌تجربه باشد- می‌تواند به راحتی مسیریابی کند. چنین موقعیتی در زندگی چه به فرصت و چه به شانس تعبیر شود، به هر حال غنیمت است و مسلما نصیب همه نمی‌شود. حالا اگر این اتفاق در زمان مناسب هم بیفتد که دیگر نمی‌توان ارزش آن را با معیار شانس سنجید و باید تمام آن را بی‌اغماض تجربه کرد. مرور زندگی مدیرعامل جدید شرکت اینتل، مصداق درستی از چنین شرایطی است. «پَت جِلسینگر» که از نوجوانی متوجه استعداد و علاقه‌اش به دنیای تکنولوژی شد، تصمیم گرفت این مسیر جالب و متفاوت را دنبال کند. او که در هجده سالگی وارد اینتل شد، حالا در شصت سالگی دوباره به این شرکت بازگشته است تا روح تازه‌ای در این غول تراشه‌ساز بدمد.

کشف به موقع استعداد

«پاتریک پل جلسینگر» در اولین روزهای ماه مارس سال 1961 در منطقه‌ای روستایی در ایالت پنسیلوانیا به دنیا آمد. او در خانواده‌ای کاملا مذهبی بزرگ شد و تمام روزهای کودکی و نوجوانی‌اش را در مزرعه خانوادگی‌شان گذراند. وقتی پت پانزده ساله بود، کم‌کم متوجه علاقه‌اش به ابزارهای الکترونیکی و تکنولوژی‌های جدید شد.

به همین خاطر در آزمون ورودی دانشکده تکنولوژی لینکولن شرکت کرد و بالاترین امتیاز را آورد تا برنده بورس تحصیلی زودهنگام این دانشکده شود. این اتفاق مسیر زندگی جلسینگر را عوض کرد و چشم‌انداز روشنی پیش روی او قرار داد. حالا دیگر جلسینگر انگیزه چندانی برای ادامه حضور در دبیرستان نداشت. همین شد که دو سال آخر دبیرستان را در یک سال خواند و در شانزده سالگی خانه را ترک کرد تا به نیوجرسی برود و در کلاس‌های دانشکده شرکت کند. او در همان سال اول که مشغول خواندن دروس تکمیلی دوره دبیرستان بود، به عنوان تکنسین در تلویزیون خصوصی «کانال 69» استخدام شد.
جلسینگر در هجده سالگی مدرک کاردانی‌اش را گرفت و خیلی زود متوجه شد که ستاره او در کالیفرنیا و سیلیکون‌ولی می‌درخشد. با این اوصاف بود که راهی دره تکنولوژی شد و بلافاصله به عنوان تکنسین کنترل کیفیت به استخدام شرکت اینتل درآمد. کار در بزرگ‌ترین شرکت تراشه‌سازی دنیا باعث شد که او به ادامه تحصیل ترغیب شود. به این ترتیب در دانشگاه سانتا کلارا – که قدیمی‌ترین دانشگاه کالیفرنیاست- مشغول به تحصیل شد و در سال 1983 مدرک کارشناسی مهندسی الکترونیک را از این دانشگاه گرفت. جلسینگر اما برای ادامه تحصیل به دانشگاه استنفورد رفت و در سال 1985 مدرک کارشناسی ارشدش را در رشته مهندسی الکترونیک و علوم کامپیوتری دریافت کرد.

بازگشت به خانه

در واقع اینتل نقطه آغاز فعالیت جدی جلسینگر در صنعت تکنولوژی و خانه‌ی دومش بود. او در این شرکت رشد را به معنای واقعی تجربه کرد. جلسینگر در سال 1987 و در جریان بررسی فرآیند طراحی و تولید پردازنده 80386 اینتل، اولین کتابش را درباره برنامه‌نویسی برای این پردازنده نوشت. شاید همین موشکافی دقیق باعث شد تا او معمار و طراح نسل بعدی پردازنده‌ی اینتل یعنی پردازنده 80486 بشود. این پردازنده در سال 1989 به صورت رسمی معرفی شد تا نام جلسینگر در تاریخ صنعت تکنولوژی حک شود. پردازنده 80486 بعدها تکامل یافت و پایه‌ای برای طراحی و تولید پردازنده معروف پنتیوم شد. طراحی این پردازنده‌ی محبوب باعث شد تا جلسینگر چهار سال بعد و در سی‌ودو سالگی عنوان جوان‌ترین معاون ارشد اینتل را برای همیشه از آن خود کند. او ارتباط نزدیکی با «اندرو گروو» مدیرعامل سابق اینتل داشت و به کمک مشورت‌های او در سال 2001 به عنوان اولین مدیر ارشد تکنولوژی اینتل انتخاب شد. جلسینگر در این سمت، توسعه‌ی تکنولوژی‌های کلیدی و مهمی از قبیل وای‌فای، یواس‌بی، پردازنده‌های Core و Xeon را مدیریت کرد. در همین دوره بود که جلسینگر برای رقابت با کنفرانس WinHEC مایکروسافت، کنفرانس Intel Developer را به راه انداخت.

Pat Gelsinger

جلسینگر اما در سپتامبر سال 2009 و با پیشنهاد مدیرعاملی شرکت نرم‌افزاری بزرگ EMC، اینتل را ترک کرد. او در EMC هم ماندگار نشد و سه سال بعد به شرکت VMware رفت و مسئولیت مدیرعاملی آن را به عهده گرفت.با این حال نه سال کار مداوم در VMware هم نتوانست جلسینگر را وابسته‌ی دنیای نرم‌افزار و رایانش ابری کند. در نهایت در نیمه ماه ژانویه امسال اینتل از بازگشت نیروی بااستعداد و قدیمی خودش خبر داد و اعلام کرد که پت جلسینگر از نیمه ماه فوریه به صورت رسمی کارش را به عنوان مدیرعامل این شرکت آغاز خواهد کرد. این اتفاق در زمانی افتاد که اینتل به دنبال کاهش چشمگیر قیمت سهام خودش، تحت فشار سهامداران قرار گرفت تا به جای بازی در میدان رقابت نیابتی، به نوسازمانی روی بیاورد. جلسینگر در ماه‌های اخیر با اعمال اصلاحاتی سعی کرده است تا فرهنگ شفاف‌تری را بر اینتل حاکم کرده و این شرکت را دوباره به الگوی متمرکز بر کارخانه بازگرداند. به همین دلیل در اولین مصاحبه رسمی خودش از بودجه 20 میلیارد دلاری اینتل برای ساخت دو کارخانه تراشه‌سازی در آریزونا خبر داد. رسانه‌ها از برنامه‌های مدیرعامل جدید استقبال کردند و این موضوع قیمت سهام اینتل را تا 8 درصد افزایش داد. جلسینگر در مصاحبه بعدی هم از بلندپروازی‌های دیگر اینتل برای گرفتن سهم بازار دو غول تراشه‌سازی یعنی TSMC تایوانی و سامسونگ کره‌ای تا پنج سال آینده صحبت کرد و از برنامه سه و نیم میلیارد دلاری این شرکت برای ساخت کارخانه‌ای در نیومکزیکو خبر داد.یکی از سخاوتمندترین میلیاردرهای جهانپت جلسینگر در حال حاضر هشت حق ثبت اختراع در صنعت تکنولوژی را در زمینه‌های ارتباطات، طراحی ساختارکامپیوتری و یکپارچه‌سازی کلان‌مقیاس یا طراحی VLSI، در اختیار دارد. او که یکی از مدیران بنیاد صنعت پردازنده‌های نیمه‌رساناست، یکی از اعضای کمیته مشورتی ارتباطات در امنیت ملی هم هست. جلسینگر همراه با همسرش لیندا، در فعالیت‌های انسان‌دوستانه‌ای مانند حمایت مالی از تیم‌های امداد پزشکی در بلایای طبیعی، حضور پررنگی دارد. او همچنین فعالیت‌های مشابهی در زمینه ترویج دین مسیحیت می‌کند و توانسته بنیادی هم در این حوزه تاسیس کند. شاید به همین خاطر هم مجله Money, Inc در سال 2018 او را به عنوان یکی از سخاوتمندترین میلیاردرهای جهان معرفی کرد. جلسینگر علاوه بر کتاب «برنامه‌نویسی برای پردازنده 80386»، دو کتاب دیگر با موضوع برقراری تعادل میان دین، خانواده و کار هم نوشته است.

بیست پست آخر نیم رخ

مهدی

مهدی منصوری هستم. کارشناس حوزه نرم افزار و امنیت اطلاعات هستم. کارشناسی ارشد خودم را در رشته امنیت اطلاعات از دانشگاه مالک اشتر تهران گرفتم. هم اکنون در زمینه DevOPS مشغول هستم. و در زمان های ممکن در این سایت و چند سایت دیگه مطلب می گذارم

درباره نویسنده

مهدی

مهدی منصوری هستم. کارشناس حوزه نرم افزار و امنیت اطلاعات هستم. کارشناسی ارشد خودم را در رشته امنیت اطلاعات از دانشگاه مالک اشتر تهران گرفتم.
هم اکنون در زمینه DevOPS مشغول هستم. و در زمان های ممکن در این سایت و چند سایت دیگه مطلب می گذارم

افزودن نظر

برای ارسال نظر اینجا را کلیک کنید