خانه » سفرا کتز؛ در ستایش تجربه‌گرایی
نیم رخ

سفرا کتز؛ در ستایش تجربه‌گرایی

او مدیرعامل شرکت نرم‌افزاری اوراکل است. در دنیای امروز که ساز و کاری پیچیده دارد و از قواعد خاصی هم پیروی نمی‌کند، تجربه و اندک هوش هیجانی می‌توانند در کنار هم ترکیبی جادویی ایجاد کنند. به همین دلیل هم هست که حالا دیگر تحصیلات مرتبط و حتی داشتن تحصیلات دانشگاهی، تضمینی برای مدیریت موفق یک کسب‌وکار نیست. به خصوص در صنعت تکنولوژی، نمونه‌های مختلفی برای تایید این گزاره وجود دارند؛ اما از میان آنها طبیعتا یک نفر می‌تواند عنوان پردرآمدترین مدیرعامل زن در ایالات متحده را به خودش اختصاص بدهد. «سفرا کتز» با کوله‌باری از تجربه در بازارهای مالی، وارد شرکت نرم‌افزاری بزرگ اوراکل (Oracle) شد و حالا سال‌هاست که بر صندلی مدیریت آن تکیه زده است.

برخاسته از وال‌استریت

در کمتر از یک هفته دیگر سفرا کتز شمع تولد شصت سالگی‌اش را فوت می‌کند. او متولد شهر خولون در استان تل‌آویو است و در شش سالگی همراه با خانواده‌اش به شهر بروکلین در ایالت ماساچوست مهاجرت کردند. به این ترتیب بود که سفرا به دبیرستان بزرگ و معروف این شهر رفت و بعد راهی مدرسه کسب‌وکار وارتون در دانشگاه پنسیلوانیا شد. وقتی او در سال 1983 مدرک کارشناسی‌اش را گرفت، خوب می‌دانست که ادامه راهش را هم از همین دانشگاه باید دنبال کند. همین شد که تحصیلاتش را تکمیل کرد و سه سال بعد از مدرسه حقوق دانشگاه پنسیلوانیا، مدرک دکترای حرفه‌ای حقوق را دریافت کرد.
کتز بلافاصله بعد از پایان تحصیلاتش وارد بانک سرمایه‌گذاری DLJ (Donaldson, Lufkin & Jenrette) شد. او که در سال‌های ابتدایی تنها یک کارمند ساده بانک بود، از سال 1994 به سمت معاون ارشدی رسید و سپس از سال 1997 تا 1999 در سمت مدیر اجرایی این بانک به فعالیتش ادامه داد.

سفرا کتز در طول این سیزده سال، تجربه‌های متفاوتی از حضور در بازار سرمایه بدست آورد و فرآیندهای مختلفی از سرمایه‌گذاری در شرکت‌های تکنولوژی و به خصوص شرکت‌های نرم‌افزاری را مدیریت کرد؛ تجربه‌هایی ناب و راهگشا که در سال‌های آینده کمک خوبی برای پیشبرد اهداف مدیریتی او بودند.

سفرا کتز در طول این سیزده سال، تجربه‌های متفاوتی از حضور در بازار سرمایه بدست آورد و فرآیندهای مختلفی از سرمایه‌گذاری در شرکت‌های تکنولوژی و به خصوص شرکت‌های نرم‌افزاری را مدیریت کرد

مدیریت بلندپروازی‌های اوراکل

بالاخره در ماه آوریل سال 1999 بود که کتز به شرکت اوراکل پیوست و در کمتر از دو سال از سمت معاون ارشدی به عضویت هیات مدیره این شرکت رسید. او در اوایل سال 2004 عنوان ریاست هیات مدیره اوراکل را از آن خود کرد و در این سمت مدیریت تمام فرآیندهای مربوط به ادغام و خرید را به عهده گرفت. ظاهرا کتز استراتژی‌های اوراکل برای بلندپروازی‌هایش را مدیریت می‌کرد و به این ترتیب مسئولیت بیش از 130 خرید را به عهده داشته است.

در همین راستا بود که در سال 2005 مسئولیت انجام فرآیند خرید شرکت نرم‌افزاری PeopleSoft را با قیمت 3/10 میلیارد دلار در دست گرفت. او صندلی مدیریت این شرکت و چند شرکت دیگر را که درگیر فرآیند خرید آنها بود، در اختیار داشت. با این حال از سال 2007 مدیر غیراجرایی یکی از زیرمجموعه‌های اوراکل به نام Hyperion Solutions هم بود که شرکتی کوچک اما فعال در زمینه ارایه نرم‌افزارها و راهکارهای مدیریت کسب‌وکار است. کتز در تمام سال‌های 2005 تا 2008 و 2011 تا حالا به طور موقت نقش مدیر مالی ارشد اوراکل را هم به عهده داشته است.

در سال 2010 و پس از آنکه «مارک هوارد» ناچار به استعفا و کناره‌گیری از سمت خودش به عنوان مدیرعامل و رئیس هیات مدیره شرکت بزرگ HP شد، به هیات مدیره اوراکل پیوست تا در کنار سفرا کتز ریاست آن را به عهده بگیرند.

با وجود درگیری‌های حقوقی و جنجالی هوارد بر سر مسایل گذشته در شرکت HP، اما او اقدامات تاثیرگذاری در اوراکل و به خصوص در بخش نیروی انسانی و فروش انجام داد. در نهایت در سپتامبر سال 2014 و پس از آنکه «لری الیسون» بنیانگذار اوراکل از سمت خود به عنوان مدیرعامل این شرکت استعفا داد، کتز و هوارد به عنوان مدیران عامل جدید اوراکل معرفی شدند.

اما پنج سال بعد هوارد اعلام کرد که به دلیل بیماری نیاز به مرخصی و استراحت دارد و تنها یک ماه بعد از آن به خاطر عوارضی ناشی از سرطان از دنیا رفت. با این اوصاف بود که از ماه دسامبر سال 2019 هیات مدیره شرکت اوراکل، سفرا کتز را به عنوان تنها مدیرعامل این شرکت معرفی کردند.

پردرآمدترین مدیرعامل زن

سفرا کتز در دیدار مدیران صنعت تکنولوژی با ترامپ در کنار تیم کوک مدیرعامل اپل و پیتر تیل

مدیریت خوب و تاثیرگذار سفرا کتز در طول این سال‌ها باعث شده است تا همیشه به عنوان یکی از مهم‌ترین مدیران صنعت تکنولوژی شناخته شود. او در سال 2009 توسط مجله فورچون به عنوان یکی از قدرتمندترین مدیران زن معرفی شد و در همان سال مجله فوربس هم او را در فهرست قدرتمندترین زنان در عرصه مدیریت کسب‌وکار، قرار داد. کتز در سال 2011 و 2017 به عنوان پردرآمدترین مدیرعامل زن در آمریکا معرفی شد. او در حال حاضر یکی از اساتید رشته حسابداری در مدرسه عالی کسب‌وکار دانشگاه استنفورد است و سابقه حضور در هیات مدیره شرکت والت‌دیزنی و بانک سرمایه‌گذاری HSBC بریتانیا را هم در کارنامه‌اش دارد.
سفرا کتز در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2016 یکی از حامیان مالی اردوی جمهوری‌خواهان بود و بیش از 150 هزار دلار کمک نقدی به آنها کرد؛ تا جایی که بعد از پیروزی دونالد ترامپ، بسیاری او را یکی از مقامات بالقوه کابینه دولت جدید می‌دانستند. او در سال 2020 و برای انتخاب مجدد دونالد ترامپ به ریاست‌جمهوری آمریکا هم 125 هزار دلار کمک مالی کرد. او که حالا با همسرش در کالیفرنیا زندگی می‌کند، چشم امید به آینده دو پسرش دارد.

بیست پست آخر نیم رخ

مهدی

مهدی منصوری هستم. کارشناس حوزه نرم افزار و امنیت اطلاعات هستم. کارشناسی ارشد خودم را در رشته امنیت اطلاعات از دانشگاه مالک اشتر تهران گرفتم. هم اکنون در زمینه DevOPS مشغول هستم. و در زمان های ممکن در این سایت و چند سایت دیگه مطلب می گذارم

تگ ها

درباره نویسنده

مهدی

مهدی منصوری هستم. کارشناس حوزه نرم افزار و امنیت اطلاعات هستم. کارشناسی ارشد خودم را در رشته امنیت اطلاعات از دانشگاه مالک اشتر تهران گرفتم.
هم اکنون در زمینه DevOPS مشغول هستم. و در زمان های ممکن در این سایت و چند سایت دیگه مطلب می گذارم

افزودن نظر

برای ارسال نظر اینجا را کلیک کنید