خانه » سوزان اثی؛ شیفته‌ی اقتصاد تکنولوژی
نیم رخ

سوزان اثی؛ شیفته‌ی اقتصاد تکنولوژی

سوزان اثی؛ استاد اقتصاد تکنولوژی دانشگاه استنفورد است.

قدم گذاشتن در مسیری جدید و کشف نشده، به دو عنصر مهم شجاعت و پشتکار نیاز دارد که در کمتر کسی پیدا می‌شود. اما این کار برای کسی که در شانزده سالگی وارد دانشگاه می‌شود و همزمان در سه رشته‌ی اقتصاد، ریاضیات و علوم کامپیوتر، تحصیل می‌کند، آنقدرها هم دور از ذهن نیست. پس قبل از آنکه فکرتان را درگیر کنید تا ببینید از ترکیب این سه رشته قرار است چه نتیجه‌ای حاصل شود، بهتر است نام «سوزان اثی» را به خاطر بسپارید؛ چون او یکی از معدود اقتصاددانان دنیاست که در زمینه‌ی اقتصاد تکنولوژی فعالیت می‌کند. اثی اقتصاد خُرد را به دنیای تکنولوژی آورده است تا مباحثی از قبیل اقتصاد اینترنت و حراج خدمات آنلاین را به عنوان حوزه‌های نوظهور اقتصاد تکنولوژی مطرح کند. او حالا استاد اقتصاد تکنولوژی مدرسه‌ی عالی کسب‌وکار دانشگاه استنفورد است و عضو هیات مدیره‌ی چند شرکت تکنولوژی.

سوزان اثی
سوزان اثی استاد اقتصاد تکنولوژی دانشگاه استنفورد و عضو هیات مدیره‌ی چند شرکت تکنولوژی است.

زاده‌ی قلب انقلاب

سوزان اثی پنجاه‌ویک ساله و متولد قلب انقلاب آمریکا یعنی شهر بوستون است. او در شهر کوچک راکویل و خانواده‌ای تحصیلکرده بزرگ شد. مادرش معلم زبان انگلیسی و یک روزنامه‌نگار آزاد بود و پدرش فارغ‌التحصیل رشته‌ی فیزیک. شاید به همین خاطر هم بود که دوران مدرسه را به سرعت پشت سر گذاشت و در شانزده سالگی وارد دانشگاه دوک شد که یکی از معتبرترین دانشگاه‌های آمریکا و جهان است. او برای دوره‌ی کارشناسی سه رشته‌ی اقتصاد، ریاضیات و علوم کامپیوتری را به صورت همزمان خواند.

اما تحقیقاتش در زمینه‌ی اقتصاد را در یک تابستان و با بررسی و آماده‌سازی اوراق مزایده‌ی یک شرکت عرضه کننده‌ی کامپیوترهای شخصی به دولت، آغاز کرد. او در این تحقیقات، روی مشکلات و مسایل مربوط به مزایده‌ها تمرکز کرد و متوجه مکانیسم ارفاق‌آمیزی شد که در فرآیند این مزایده‌ها جریان داشت و جنجال‌برانگیز بود. این موضوع باعث شد که اثی بعدها تحقیقاتش در این زمینه را ادامه دهد و به سرنخی از یک سلسله توافقات پشت پرده در این مزایده‌ها برسد که به اصلاح بخش مهمی از ساختار چنین مزایده‌هایی منجر شد.

سوزان اثی

علاقه‌ی به اقتصاد در نهایت باعث شد که از مدرسه‌ی عالی کسب‌وکار دانشگاه استنفورد سر دربیاورد. او در سال 1995 و در بیست‌وچهار سالگی مدرک دکترای اقتصادش را از این دانشگاه گرفت. اثی همچنین مدرک دکترای افتخاری دانشگاه دوک را هم دریافت کرده است.

به دنبال ارتباط اقتصاد با دنیای مدرن

اولین تجربه‌ی کاری سوزان اثی در دانشگاه ام‌آی‌تی و به عنوان استادیار رقم خورد. او شش سال در ام‌آی‌تی ماند و بعد به گروه اقتصاد دانشگاه استنفورد پیوست و پنج سال در آنجا فعالیت کرد. مدتی بعد استنفورد را به مقصد دانشگاه هاروارد ترک کرد، اما در سال 2012 دوباره به استنفورد برگشت و این بار به مدرسه‌ی عالی کسب‌وکار این دانشگاه رفت.

تحصیل در سه رشته‌ی اقتصاد، ریاضیات و علوم کامپیوتری باعث شد که او همیشه از برنامه‌نویسی و آمار به عنوان ابزارهایی برای حل مشکلات در حوزه‌ی اقتصاد بهره بگیرد. همین پیش‌زمینه به تدریج علاقه‌ی سوزان اثی به حوزه‌های نوظهوری مانند اقتصاد اینترنت، اقتصاد رسانه‌های خبری، جستجوی اینترنتی، اقتصادسنجی (سنجش پدیده‌های اقتصادی) و یادگیری ماشینی، بزرگ‌داده‌ها و فین‌تک را بیشتر و بیشتر کرد.

با این اوصاف بود که به حوزه‌های مرتبط دیگری از قبیل بازار پلتفرم‌ها، تبلیغات آنلاین، اقتصاد دیجیتالی، طراحی بازارگاه‌ها و ارتباط میان اقتصادسنجی و یادگیری ماشینی روی بیاورد و تحقیقاتش را روی آنها متمرکز کند.

در حقیقت اما تمایل به بررسی ساز و کار مزایده‌ها، او را به سمت مطالعه‌ی اقتصاد سوق داد. او روی تبانی‌ها حراج خدمات آنلاین تحقیقاتی انجام داد و موضوع استفاده از اطلاعات خصوصی افراد در فضای مجازی برای این تبانی‌ها را زیرسوال برد.

سوزان اثی در حال حاضر عضو هیات مدیره‌ی شرکت‌های تکنولوژی مختلفی از جمله رایپل و ایکس‌پدیا است. با این حال شاید مهم‌ترین حضور او در سیلیکون‌ولی، فعالیتش به عنوان اقتصاددان مشاور در مایکروسافت و حضور به عنوان محقق مشاور در مرکز تحقیقات این شرکت به مدت شش سال بوده است. اثی یکی از مدیران ارشد موسسه هوش مصنوعی با محوریت انسان در دانشگاه استنفورد است و به عنوان یکی از اعضای هیات مدیره بنیاد نوآوری برای مبارزه با فقر هم فعالیت می‌کند.

در این سال‌ها او بیش از بیست‌‌وسه جایزه معتبر دریافت کرده، اما مهم‌ترین آنها نشان جان بیتس کلارک است که دومین جایزه اقتصادی بزرگ جهان بعد از نوبل اقتصاد به حساب می‌آید. حالا سوزان اثی اولین زن برنده نشان جان بیتس کلارک است؛ نشانی که از سوی انجمن اقتصاد آمریکا به اقتصاددانان آمریکایی زیر چهل ساله‌ و پیشرو در دانش اقتصادی اهدا می‌شود. او آنقدر به اقتصاد علاقمند است که حتی یک اقتصاددان را به عنوان شریک زندگی خودش انتخاب کرده. «گایدو ایمبنز» استاد دانشگاه استنفورد و همکار او در مدرسه‌ی عالی کسب‌وکار این دانشگاه است.  ایمبنز در سال ۲۰۲۱موفق به دریافت جایزه نوبل اقتصاد شد .

بیست پست آخر نیم رخ

مهدی

مهدی منصوری هستم. کارشناس حوزه نرم افزار و امنیت اطلاعات هستم. کارشناسی ارشد خودم را در رشته امنیت اطلاعات از دانشگاه مالک اشتر تهران گرفتم. هم اکنون در زمینه DevOPS مشغول هستم. و در زمان های ممکن در این سایت و چند سایت دیگه مطلب می گذارم

تگ ها

درباره نویسنده

مهدی

مهدی منصوری هستم. کارشناس حوزه نرم افزار و امنیت اطلاعات هستم. کارشناسی ارشد خودم را در رشته امنیت اطلاعات از دانشگاه مالک اشتر تهران گرفتم.
هم اکنون در زمینه DevOPS مشغول هستم. و در زمان های ممکن در این سایت و چند سایت دیگه مطلب می گذارم

افزودن نظر

برای ارسال نظر اینجا را کلیک کنید