خانه » قابلیت‌ها و ویژگی‌های جدید ویندوز 11
مقاله

قابلیت‌ها و ویژگی‌های جدید ویندوز 11

مایکروسافت روز سه‌شنبه در وبلاگ خود 11 ویژگی منحصربفرد و جدید ویندوز 11 را معرفی کرد. برای افرادی که این رو‌زها اخبار مایکروسافت را دنبال می‌کنند تعجب‌آور نخواهد بود که برخی از این ویژگی‌ها بر هوش مصنوعی متمرکز باشد؛ به ویژه، حرکت این شرکت برای پیاده‌سازی موتور جستجوی جدید بینگ به طور مستقیم در تسک‌بار ویندوز11. با این حال، ویژگی‌ها و تغییرات جالب دیگری نیز اعمال شده که توسط ربات‌های هوشمند کار نمی‌کنند. برای آشنایی با این ویژگی‌های جدید با ما همراه باشید.

برای تجربه این ویژگی‌ها، ابتدا باید کامپیوتر خود را به آخرین نسخه ویندوز 11 22H2 به‌روزرسانی کنید. آن را در Settings > Windows Update > Check for updates پیدا خواهید کرد. با این حال، برخی از ویژگی‌ها نیاز دارند که کاربر یک Windows Insider یا در واقع تستر نسخه‌های آزمایشی مایکروسافت باشند. ما در توضیحات اشاره خواهیم کرد که کدام ویژگی‌ها به این سطح کاربری نیازمند هستند. در ادامه این 11 ویژگی را بررسی خواهیم کرد:

1- ابزار اسکرین‌شات Snipping Tool اکنون از ضبط صفحه‌نمایش نیز پشتیبانی می‌کند

ابزار Snipping که برای گرفتن تصویر از صفحه‌نمایش عالی است، حالا به ویژگی ضبط ویدئویی از صفحه‌نمایش نیز مجهز شده است. پس از به‌روزرسانی، هنگام راه‌اندازی ابزار Snipping Tool، یک دکمه ضبط می‌بینید و می‌توانید به جای یک فریم، از صفحه‌نمایش خود ویدیو بگیرید.

2- می‌توانید در Notepad تب باز کنید

حالا برای یادداشت مطالب یا کدها نیازی به باز کردن یک صفحه Notepad جدید ندارید. در عوض، دکمه new (+) را بزنید تا یک تب جدید (New Tab) در همان پنجره باز شود. این تب‌ها به شما کمک می‌کنند تا ایده‌های مشابه و افکار همزمان را به‌طور منظم و یکپارچه نگه دارید.

3- اکنون می‌توانید از iMessage در ویندوز استفاده کنید

شما خواب نمی‌بینید! بالاخره می‌توانید از برنامه آی‌مسیج (iMessage) در کامپیوتر ویندوزی خود استفاده کنید. البته این ویژگی در حال حاضر در مراحل اولیه آزمایش برای گروه منتخبی از کاربران Windows Insider است. اگر رایانه شخصی خود را در برنامه Insider ثبت نام کنید، ممکن است این ویژگی را زودتر از بقیه تست کنید.

هنگامی که این ویژگی برای شما فعال شود، می‌توانید آیفون خود را به صورت بی‌سیم از طریق Phone Link برای iOS به رایانه ویندوز خود متصل کنید و نه تنها iMessages، بلکه پیام‌های متنی و تماس‌های تلفنی را نیز ارسال و دریافت کنید، همانطور که با تلفن اندرویدی می‌توانید انجام دهید. با این حال، این یک راهکار کامل نیست؛ هیچ پشتیبانی از گروه‌های چت، رسانه‌ها (به عنوان مثال، عکس، ویدیو، یا GIF) یا دسترسی به تاریخچه پیام‌های قبلی که پیش از تنظیم Phone Link ارسال شده بودند، وجود ندارد.

اندروید نیز از به‌روزرسانی‌های Phone Link بی‌بهره نخواهند بود. کاربران سامسونگ اکنون می‌توانند هات اسپات شخصی خود را از تنظیمات وای‌فای ویندوز روشن کنند و همچنین تاریخچه مرور خود را از موبایل به دسکتاپ منتقل کنند.

4- چت‌بات هوش مصنوعی بینگ به ویندوز اضافه شد

مایکروسافت در حال پیاده‌سازی یک انقلاب در هوش مصنوعی است. بینگ، موتور جستجوی آن، که زمانی در مقایسه با گوگل به عنوان شوخی شناخته می‌شد، اکنون با هوش مصنوعی کار می‌کند. در حالی که مطمئناً از ادراک و خودآگاهی بهره‌مند نیست، اما با تکیه بر ChatGPT یک ابزار بسیار قدرتمند است و تغییرات عمده‌ای در جستجو ایجاد خواهد کرد.

قبلاً، شما فقط می‌توانستید بینگ جدید را از طریق وب و مایکروسافت اج آزمایش کنید. اما اکنون مایکروسافت هوش مصنوعی بینگ خود را مستقیماً به ویندوز اضافه می‌کند. با آخرین به‌روزرسانی، می‌توانید مستقیماً در کادر جستجوی ویندوز تایپ کنید و نتایج را از چت‌بات بینگ دریافت کنید.

با این که ابزار بینگ جدید در آخرین به‌روزرسانی ویندوز مایکروسافت گنجانده شده و برای تمام کاربران به چشم می‌خورد، هنوز فقط برای آزمایش‌کنندگان آن در دسترس است.

5- ویجت های تمام صفحه

در نسخه جدید ویندوز 11 می‌توانید بخش ویجت‌ها (Widgets) که آیکون آن در تسک‌بار قرار گرفته است را تمام صفحه کنید.

مایکروسافت در حال گسترش پشتیبانی از ویجت‌ها برای برنامه‌های بیشتر، مانند Phone Link و Xbox Game Pass است و همچنین با توسعه‌دهندگان شرکت‌هایی مانند متا و اسپاتیفای در صفحه ویجت‌های تمام صفحه خود همکاری می‌کند.

6- ابزارهای صرفه جویی در انرژی

اگر به Settings > System > Power & Battery > Energy Recommends بروید، فهرست تنظیمات مایکروسافت را خواهید دید که می‌توانید برای به حداکثر رساندن بهره‌وری انرژی خود، تنظیمات آن را تغییر دهید. این تنظیمات می‌تواند عمر باتری لپ‌تاپ‌های شما را افزایش دهد، اما این ویژگی فقط برای لپ‌تاپ‌هایی که از باتری‌های یون لیتیوم استفاده می‌کنند، نیست. رایانه رومیزی شما نیز این گزینه‌ها را خواهد دید، زیرا صرفه‌جویی در مصرف انرژی به هر طریقی می‌تواند بر انتشار کربن در محیط زیست تأثیر بگذارد.

شاید سهم شما ناچیز باشد، اما وقتی تعداد زیادی از کاربران ویندوز 11 مصرف انرژی خود را کاهش دهند، می‌تواند در کاهش کربن مایکروسافت تاثیر بگذارد.

7- تسک‌بار به طور خودکار در حالت تبلت ناپدید می‌شود

اگر یک دستگاه ویندوزی با صفحه لمسی مانند سرفیس دارید، شاید دوست داشته باشید صفحه کلید را جدا کنید تا تبلت کامل شود. وقتی بعد از به‌روزرسانی فعلی این کار را انجام می‌دهید، نوار وظیفه شما به‌طور خودکار جمع می‌شود و باعث می‌شود که تجربه لمسی بهتری ایجاد شود. برای بازگرداندن آن، کافی است انگشت خود را از پایین صفحه به بالا بکشید.

8- بهبود ویژگی‌های دسترسی معلولان

آخرین به‌روزرسانی ویندوز 11، پشتیبانی از Narrator را به نمایشگرهای بریل بیشتری، مانند نمایشگرهای «طراحی شده برای سطح» HumanWare گسترش می‌دهد. مایکروسافت می‌گوید نسخه جدید ویندوز، جابجایی بین Narrator و صفحه‌خوان‌های مشابه به صفحه نمایش بریل شما را آسان می‌کند.

دسترسی صوتی ویندوز 11 نیز اکنون از پیش نمایش خارج شده است، که به شما امکان می‌دهد از صدای خود برای کنترل برنامه‌های ویندوز مانند Word و File Explorer استفاده کنید. مایکروسافت لیست کاملی از دستورات صوتی را برای شروع در اینجا در اختیار دارد.

9- برنامه جدید ویندوز 365 شما را به Cloud PC متصل می کند

اگر از Cloud PC استفاده می کنید، می‌توانید از ویژگی‌های برنامه جدید ویندوز 365 را از مایکروسافت استور بررسی کنید. این برنامه شما را از دستگاه فعلی به Cloud PC و تمام محتواها و تنظیمات برگزیده آن متصل می‌کند.

10- جلوه‌های ویدیویی و پیش‌نمایش تماس تصویری در تسک‌بار

Windows Studio Effects از هوش مصنوعی برای افزایش کیفیت تماس‌های ویدیویی شما، پیاده‌سازی جلوه‌هایی مانند تاری پس‌زمینه، تماس چشمی و کادربندی خودکار استفاده می‌کند. مایکروسافت اکنون در حال انتقال این افکت‌ها به تسک‌بار است که دسترسی و تنظیم قبل و حین تماس را راحت‌تر می‌کند.

همچنین می‌توانید پیش‌نمایش تصویر خود را از ویژگی Chat در تسک‌بار قبل از تماس با مایکروسافت تیمز مشاهده کنید.

11- بهبود قابلیت‌های Quick Assist

هرکسی که بر روی ویندوز مسلط است می‌داند که چقدر همه برای پشتیبانی و مشاوره به او ارجاع می‌کنند. به نظر می‌رسد مایکروسافت این را نیز می‌داند و ویژگی Quick Assist را بازطراحی کرده است تا کمک از راه دور را برای کاربران آسان‌تر کند. از این قابلیت می‌توانید برای جابه‌جایی بین اشتراک‌گذاری صفحه شخصی و کنترل کامل آن برای کمک به دوستان و آشنایان خود استفاده کنید.

مهدی

مهدی منصوری هستم. کارشناس حوزه نرم افزار و امنیت اطلاعات هستم. کارشناسی ارشد خودم را در رشته امنیت اطلاعات از دانشگاه مالک اشتر تهران گرفتم. هم اکنون در زمینه DevOPS مشغول هستم. و در زمان های ممکن در این سایت و چند سایت دیگه مطلب می گذارم

درباره نویسنده

مهدی

مهدی منصوری هستم. کارشناس حوزه نرم افزار و امنیت اطلاعات هستم. کارشناسی ارشد خودم را در رشته امنیت اطلاعات از دانشگاه مالک اشتر تهران گرفتم.
هم اکنون در زمینه DevOPS مشغول هستم. و در زمان های ممکن در این سایت و چند سایت دیگه مطلب می گذارم

افزودن نظر

برای ارسال نظر اینجا را کلیک کنید