خانه » بلو اسکای؛ آینده شبکه‌های اجتماعی
مقاله

بلو اسکای؛ آینده شبکه‌های اجتماعی

برنامه Bluesky به‌عنوان شبکه اجتماعی غیرمتمرکز منجر به توسعه پروتکل AT شد و اکنون می‌توانید در آیفون و وب دسکتاپ در آن حساب کاربری ایجاد کنید. بلو اسکای پروژه‌ای تحقیقاتی بود و با این هدف درون توییتر شروع شد که استاندارد غیرمتمرکز و باز شبکه‌ی اجتماعی توسعه داده شود و توییتر آن را به‌منظور تلاش برای شکوفایی آزادی بیان و جلوگیری از ضداطلاعات به‌کار بگیرد.

البته با وجود سرمایه‌گذاری توییتر روی این پروژه، Bluesky ازآنِ توییتر نشد و به‌عنوان استارت‌آپی مستقل مسیرش را ادامه داد تا اینکه نسخه‌ی بتای خصوصی برنامه بلواسکای در اسفند ۱۴۰۱ در اپ‌استور منتشر شد.

بلو اسکای در زمان معرفی اولیه‌ی خود گفت: «در حال ساخت برنامه‌ای هستیم که درگاهی به دنیایی از احتمالات روی پروتکل AT باشد.»

محیط کاربری برنامه‌ی بلواسکای. یکی از توسعه‌دهندگان گزارش رفع‌ باگ را به زبان‌های مختلف منتشر کرده است.

اصل و اساس ایده‌ی AT Protocol این است که اپلیکیشن‌های اجتماعی را از شبکه‌های اجتماعی جدا کند تا بدین‌ترتیب، افراد این آزادی را داشته باشند تا با استفاده از یک زیرساخت و بک‌اند و داده، اپلیکیشن‌های دیگری را توسعه دهند یا استفاده کنند.

به‌بیان بهتر، پروتکل فراتر از پلتفرم قدم برمی‌دارد و با ایجاد حساب کاربری روی پروتکل فرقی ندارد که از کدام پلتفرمی استفاده می‌کنید؛ زیرا دسترسی به داده‌های حساب کاربری در هر پلتفرمی وجود دارد.

بلو اسکای چیست؟

بنابر توصیف توسعه‌دهندگان، اپلیکیشن اجتماعی بلو اسکای برای پروتکل AT مانند مرورگر برای اینترنت است. اینترنت اگر بدون مرورگر ساخته شده بود، جذابیتی نداشت و پروتکل AT نیز بدون بلو اسکای جذابیتش را از دست می‌دهد.

در اسفند ۱۴۰۱، نخستین نسخه‌ی بتای خصوصی اپلیکیشن بلو اسکای در سیستم‌عامل iOS منتشر شد که فقط ازطریق کد دعوت امکان ثبت‌نام و ایجاد حساب کاربری بلو اسکای را فراهم می‌کند. البته امکان استفاده از شبکه‌ی اجتماعی غیرمتمرکز بلو اسکای ازطریق وب (فقط در دسکتاپ) نیز وجود دارد.

تاریخچه‌ی بلو اسکای

همه‌چیز از آن‌جایی شروع شد که مدیرعامل سابق توییتر ضرورت وجود شبکه‌ی اجتماعی غیرمتمرکز را احساس کرد. درادامه، جک دورسی حتی اعتراف کرد که از نقش خود در متمرکزسازی اینترنت پشیمان است.

جک دورسی، یکی از بنیان‌گذاران توییتر، در سال ۲۰۱۹ درباره‌ی پروتکل AT گفت که قرار است باعث شود توییتر به مجموعه‌ی وسیع‌تری از گفت‌وگوهای عمومی دسترسی داشته باشد و با آن تعامل کند. علاوه‌براین، باید بر ایجاد الگوریتم‌های Open Recommendation تمرکز کند که درنهایت، گفت‌وگوهای سالم‌تر (عاری از ضداطلاعات) به‌ارمغان بیاورد و نیز موجب افزایش خلاقیت شود.

راه دستیابی به چنین هدف مهمی نه با ایجاد برنامه‌ای غیرمتمرکز، بلکه توسعه‌ی پروتکلی جدید امکان‌پذیر شد و تیم بلو اسکای نسخه‌ی اولیه‌ی AT Protocol را رونمایی کرد.

پروتکل AT چیست؟

مانند پروتکل ActivityPub که Mastodon به‌عنوان شبکه‌ی اجتماعی غیرمتمرکز روی آن دردسترس است، پروتکل AT نیز برای ایجاد استاندارد ضروری شبکه‌ی اجتماعی غیرمتمرکز توسعه داده شد.

تیم بلو اسکای در بهار ۲۰۲۲ ابتدا ADX را به‌عنوان اولین نسخه از پروتکل پشتیبان شبکه‌های اجتماعی فدرال معرفی کرد که سرواژه‌ای از Authenticated Data Experiment بود. سپس در تابستان طراحی ADX را بهینه‌سازی و ساده کردند تا نسخه‌ی جدید آن را با نام Authenticated Transfer Protocol یا AT Protocol با لوگو @ ارائه دهند.

در تعریف AT Protocol، در وب‌سایت رسمی بلو اسکای گفته می‌شود که شبکه‌ی اجتماعی فدرال جدیدی است و ایده‌های برآمده از جدیدترین فناوری‌های غیرمتمرکز را در شبکه‌ای ساده و سریع و باز به‌صورت یکپارچه ارائه می‌کند. حال شبکه‌ی فدرال یعنی چه؟

شبکه‌ی فدرال چیست؟

شبکه‌ی فدرال روشی برای ارتباط میان سرورها تعریف می‌شود؛ شبیه آنچه قبلاً در ایمیل شاهد بودیم. فرقی نمی‌کند که ایمیل یاهو دارید یا گوگل یا از سرویس‌های خصوصی ایمیل استفاده می‌کنید. با داشتن آدرس ایمیل فعال، همچنان می‌توانید به سایر آدرس‌های ایمیل ارائه‌شده‌ی دیگر شرکت‌ها پیام ارسال کنید.

مثال دیگر را می‌توان با تماس تلفنی ادامه داد. تفاوتی ندارد که سیم‌کارت ایرانسل دارید یا همراه‌اول و رایتل؛ زیرا با تمامی آن‌ها می‌توان در شبکه‌ی مخابرات ارتباط برقرار کرد.

در پروتکل AT نیز، به‌جای اینکه شبکه در یک وب‌سایت اجرا شود، شما می‌توانید چندین وب‌سایت داشته باشید. بنابراین، کاربران می‌توانند خودشان فراهم‌کننده‌ی هاستینگ را برای داده‌هایشان انتخاب کنند. حتی کسب‌وکارها و افراد درصورت نیاز می‌توانند خودشان هاست شخصی داشته باشند.

ویژگی‌های AT Protocol

قابلیت انتقال حساب‌کاربری: توسعه‌دهندگان پروتکل AT این باور را دارند که هویت مجازی اشخاص نباید بدون پاسخ‌گویی به کاربران و بی‌قیدوشرط، در مالکیت سازمان‌ها قرار بگیرد. بنابراین با کمک AT Protocol، می‌توانید حساب کاربری خود را از فراهم‌کننده‌ای به فراهم‌کننده‌ی دیگر منتقل کنید، بدون اینکه داده‌ها یا نمودار ارتباطات شما تحت‌الشعاع قرار بگیرند.

انتخاب الگوریتمیالگوریتم‌های شبکه‌های اجتماعی مشخص می‌کنند که کاربران چه محتوایی را ببینند و به چه کسانی دسترسی داشته باشند. بنابراین، در پروتکل AT عقیده بر این است که باید روی الگوریتم‌ها کنترل و تسلط داشته باشیم تا فضای آنلاین برایمان مطمئن‌تر باشد. درنتیجه، پروتکل @ شامل حالت الگوریتم‌های باز می‌شود تا کاربران تسلط بیشتری روی تجربیات خود داشته باشند و مطابق میل خود محتوا را مدیریت کنند.

تعامل هم‌کنش: دنیا به مجموعه‌ای متنوع از خدمات متصل نیاز دارد تا تضمینی برای رقابت سالم باشد. تعامل هم‌کنش یا همه‌جانبه (Interoperation) باید حس مشابهی همچون وب در کاربر ایجاد کند. پروتکل AT چهارچوب تعاملی مبتنی‌بر طرح‌واره‌ای به نام Lexicon را دربر می‌گیرد تا مشکلات موجود برای هماهنگی بین پلتفرم‌ها را رفع کند.

عملکرد: بسیاری از پروتکل‌های جدید توجهی به عملکرد نمی‌کنند و این بی‌توجهی درنهایت باعث می‌شود زمان بارگذاری صفحات قبل‌ از نمایش تایم‌لاین طولانی شود. توسعه‌دهندگان پروتکل AT ادعا می‌کنند که عملکرد برای آن‌ها جنبه‌ی اختیاری نداشته است؛ بنابراین، آن را جز اولویت‌های خود قرار دادند تا بارگذاری در مقیاس بزرگ نیز سریع باشد.

البته برنامه هنوز در مرحله‌ی نهایی نیست؛ بنابراین، اگر موفق شدید در بلو اسکای حساب کاربری بسازید، در برخورد با اولین باگ ناامید نشوید.

برای مثال، داریوش کاظمی، توسعه‌دهنده آمریکایی، مستقیماً پیشنهاد کرد که توییتر به‌جای سرمایه‌گذاری روی پروتکل شبکه‌ی اجتماعی جدید، روی پروژه‌هایی سرمایه‌گذاری کند که «از قبل قسمت سخت کارها» را انجام داده‌اند.

ناگفته نماند که پروتکل AT اولین تلاش برای ارائه‌ی شبکه اجتماعی غیرمتمرکز نیست و در سال ۲۰۱۹ که جک دورسی در توییتر آغاز به‌ کار پروژه را اعلام کرد، با واکنش‌هایی روبه‌رو شد. با‌این‌حال، دورسی ادامه داد که تیم بلو اسکای شاید در بین پروتکل‌های موجود، گزینه‌ای را پیدا کند که امکان توسعه داشته باشد و ترسی از این موضوع ندارند که روی آن کار کنند.

ساخت حساب کاربری بلو اسکای

در‌حال‌حاضر، برای عضویت و ساخت حساب کاربری بلو اسکای باید کد دعوت داشته باشید که می‌توانید از این لینک برای دریافت کد دعوت بلو اسکای اقدام کنید و با واردکردن ایمیل، در فهرست انتظار قرار بگیرید. با اینکه بلو اسکای شبیه‌ به توییتر است، ایجاد حساب توییتر با بلو اسکای متفاوت است.

کافی است در کادر مربوط آدرس ایمیل خود را وارد کنید و روی دکمه‌ی Join Waitlist بزنید. زمان دریافت کد ازاین طریق پیش‌بینی‌کردنی نیست. اما اگر در اطرافیانتان کسی حساب کاربری بلو اسکای دارد، می‌تواند هر دو هفته کد دعوت جدید دریافت کند.

اگر کد دعوت بلو اسکای دراختیار دارید، مراحل زیر را طی کنید. ساخت اکانت بلو اسکای اساساً سه مرحله‌ی اصلی دارد: ۱. انتخاب ارائه‌دهنده‌ی سرور؛ ۲. وارد‌کردن کد دعوت و ایمیل؛ ۳. انتخاب نام کاربری.

مرحله‌ی اول: پس‌ از دریافت و نصب برنامه در گوشی آیفون آن را اجرا کنید. در صفحه‌ی اول در پایین صفحه دو دکمه وجود دارد: یکی Create a new account و دیگری Sign in. روی گزینه‌ی Create a new account بزنید.

مرحله‌ی دوم: ارائه‌دهنده‌ی هاست و میزبانی حساب کاربری بلو اسکای خود را انتخاب کنید. به‌طورپیش‌فرض می‌توانید روی گزینه‌ی اول، Bluesky، نگه دارید. اما می‌توانید با انتخاب گزینه‌ی دوم از هاست شخصی خود یا هر شرکتی که آدرس آن را دارید، استفاده کنید.

همچنین، می‌توانید در آینده به این تنظیمات دسترسی داشته باشید و داده‌های خود را به هاست مدنظر منتقل کنید. در آموزش ساخت حساب کاربری بلو اسکای با تنظیمات پیش‌فرض ادامه می‌دهیم.

مرحله‌ی سوم: در این صفحه، باید در کادر اول کد دعوت خود را وارد و در کادر بعدی آدرس ایمیل و در کادر بعدی نیز رمزعبور را تایپ کنید. نهایتاً در کادر آخر گزینه‌ی تعهد سنی بیش از ۱۲ سال را علامت بزنید.

فراموش نکنید که اپلیکیشن بلو اسکای هنوز توافقنامه‌ی استفاده از این سرویس و سیاست حریم‌ شخصی را تدوین نکرده است. به‌هرحال، هرچه باشد هنوز در مرحله‌ی آزمایشی خصوصی قرار دارد و در‌حال‌حاضر، مجموع کاربران آن تازه از ۱۰ هزار نفر عبور کرده است.

پس از طی مراحل گفته‌شده، اکنون می‌توانید نام‌ کاربری خود را انتخاب کنید و سپس روی Next بزنید. همچنین، درصورت داشتن نام دامنه اختصاصی می‌توانید از آن استفاده کنید. این تنظیمات بعد از ساخت حساب کاربری بلو اسکای نیز تغییردادنی است. پس نگران نباشید؛ زیرا می‌توانید بعداً دامنه‌ی شخصی و هاست اختصاصی بخرید و اطلاعات آن را در حساب کاربری بلو اسکای وارد کنید.

بلو اسکای جایگزین توییتر؛ شباهت و تفاوت‌ها

بلو اسکای جایگزین غیرمتمرکز توییتر به‌حساب می‌آید که طراحی‌ای به‌غایت شبیه به توییتر دارد؛ اما نمی‌توان از اصطلاحات توییتر مثل ری‌توییت‌ در آن استفاده کرد. در بالای صفحه‌ی پروفایل، می‌توانید تصویر بارگذاری کنید و عکس پروفایل نیز مانند توییتر در کادر دایره‌شکل قرار می‌گیرد که با لمس آن به‌صورت تمام‌صفحه باز خواهد شد.

نام حساب کاربری با فونت درشت نشان داده می‌شود که با ثبت‌نام در حالت پیش‌فرض با هاست بلو اسکای در فرمت yourname.bsky.social درخواهد آمد. در پایین آن نام Handle قرار می‌گیرد. مشابه نام کاربری توییتر که می‌تواند آدرس دامنه اختصاصی کاربر نیز باشد. تعداد دنبال‌کننده‌ها و حساب‌هایی که دنبال می‌شوند و تعداد پست‌ها نیز به‌چشم می‌خورند. نوار ناوبری در پایین صفحه شما را به قسمت‌های مختلف این شبکه‌ی اجتماعی هدایت می‌کند. منو کناری امکان دسترسی به داک‌مود و تنظیمات را فراهم خواهد کرد.

محدودیت تعداد کاراکترهای پست‌های بلو اسکای روی ۳۰۰ عدد محدود شده است و مانند توییتر امکان بارگذاری تصویر نیز وجود دارد. هنوز تبلیغاتی در برنامه بلو اسکای وجود ندارد؛ اما احتمال حفظ این موضوع بسیار کم است؛ مگر اینکه اشتراک پولی آن دردسترس قرار بگیرد. این برنامه هنوز در مرحله‌ی آزمایشی بتای خصوصی قرار دارد؛ بنابراین، ممکن است در روند کاربری آن با باگ‌های زیادی مواجه شوید.

بلو اسکای هنوز امکان ارسال پیام شخصی بین کاربران را ارائه نکرده است. هرچند وجود تعداد کم کاربران در این نسخه شاید یکی از دلایل آن باشد؛ زیرا فضا خودمانی‌تر از شبکه‌های اجتماعی دیگر به‌نظر می‌رسد.

با‌توجه‌به عملکرد ایلان ماسک در توییتر و کاهش محبوبیتش میان کاربران، پیش‌بینی می‌شود که برنامه‌ی اجتماعی بلو اسکای با استقبال چشمگیر کاربران مواجه شود. و به‌زودی نسخه‌ی اندروید آن نیز دردسترس علاقه‌مندان قرار بگیرد.

دیدگاه شما درباره‌ی برنامه‌ی بلو اسکای به‌عنوان جایگزین توییتر چیست؟

مهدی

مهدی منصوری هستم. کارشناس حوزه نرم افزار و امنیت اطلاعات هستم. کارشناسی ارشد خودم را در رشته امنیت اطلاعات از دانشگاه مالک اشتر تهران گرفتم. هم اکنون در زمینه DevOPS مشغول هستم. و در زمان های ممکن در این سایت و چند سایت دیگه مطلب می گذارم

درباره نویسنده

مهدی

مهدی منصوری هستم. کارشناس حوزه نرم افزار و امنیت اطلاعات هستم. کارشناسی ارشد خودم را در رشته امنیت اطلاعات از دانشگاه مالک اشتر تهران گرفتم.
هم اکنون در زمینه DevOPS مشغول هستم. و در زمان های ممکن در این سایت و چند سایت دیگه مطلب می گذارم

افزودن نظر

برای ارسال نظر اینجا را کلیک کنید